Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasumea
Vill börja med att säga att detta är ett riktigt bra forum som jag haft mycket hjälp utav men nu har jag gått bet på ett problem tyvärr.

bilen är en v40 t4 2001 med 21000 mil.

Symtomen: vid kallstart så startar bilen fint och går bra i ca 5 sekunder sen tappar den varvtal och går ner så lågt att den nästan dör, för att gå upp igen till ca1000 rpm och sen håller den på så fram och tillbaka. Ger jag den lite gas och håller den vid 2000 rpm i ca 30sek så brukar den sen gå ok om man sen startar om den. Men ibland dröjer det längre. Motorn gå fint sen när den blivit varm men kan ibland kännas lite trött vid 1500 rpm.

åtgärdat: nya tändstift, rengjort tomgångsmotorn/ventilen, nyttbränsle filter, kollat vakumslangar efter läckor med startgas utan resultat, kopplat ur LMM och bilen går lika dåligt.

Läste i en tråd här där en dansk gett tips om att byta ut trycksensorn mellan 3:ans och 4:ans cylinder med en likadan som sitter på intercoolern men det hjälpte inte utan bilen gick än sämre.

har kollat på tämdkablarna och tändspolarna och kommit fram till att byta dom hur som helst men tror ni att detta kan göra felet? Det borde väll inte göra skillnad om bilen är varm eller kall utan är dessa dåliga borde väll bilen gå dåligt hela tiden?

Får tre felkoder: p0171 powertrain:system too lean bank1, p0300 powertrain :random/multiple cylinder misfire detected, p0121 powertrain :mass or volume air flow circuit low input
Senast redigerad av 2 jonasumea, redigerad totalt 0 gång.
av jonasumea
rudarmy skrev:Först spolar å kablar sen Lmm
Det vart ingen skillnad med nya spolar och kablar dessvärre och LMM har jag provat att koppla ur och då gick bilen sämre. Har en fundering på om det är BTR som läker soppa ut i vakumslangen nedanför!?
Är det någon som vet ifall bilen går lika dåligt oavsett om motorn är kall eller varm om det är så att BTR läker?
Användarvisningsbild
av sweddan
Vilka stift satt du i?

Testa en annan LMM om du kan. Den kan spöka och visa sig vara "ok" trots att den inte är det.

Testa byt tempgivaren som sitter under termostaten.

Kolla spjället. Om den stänger ordentligt och om den är ren.

Min var inte riktigt sådär med trasig BTR. Den var bara drögstartad 8/10 ggr. När den väl var igång så gick den jämt och fint på tomgången. Vet inte hur den beter sig om BTR:en tokläcker....

Finns ju en del, men börja lite med detta :) Sen kan man gå över soppa pump, spridare mm :)
av jonasumea
sweddan skrev:
Testa en annan LMM om du kan. Den kan spöka och visa sig vara "ok" trots att den inte är det.

Testa byt tempgivaren som sitter under termostaten.

Kolla spjället. Om den stänger ordentligt och om den är ren.

Min var inte riktigt sådär med trasig BTR. Den var bara drögstartad 8/10 ggr. När den väl var igång så gick den jämt och fint på tomgången. Vet inte hur den beter sig om BTR:en tokläcker....

Finns ju en del, men börja lite med detta :) Sen kan man gå över soppa pump, spridare mm :)
ok tack för tipset, då väntar jag med att byta BTR då min beter sig annorlunda mot vad din gjorde. Har fått tag i en LMM som jag tänkte koppla i nu idag för att se om det blev bättre men till min förtvivlan så var ena däcket hel platt så det blev ingen vända till garaget. :evil:

En sak jag grämer mig för nu är att jag snålade in och köpte biltemas tändstift. Jag har haft dom på tidigare bilar och det har alltid fungerat för mig men kanske jag borde byta dom igen.
av jonasumea
sweddan skrev: Jag säger inte att det inte är BTR:en. Det kan det mycket väl vara också....
Ja det har du rätt i.

En annan sak som slog mig igår var att när jag för ett tag sedan provade att byta MAP sensorn från insuget med den ovanpå intercoolern så gick bilen inte alls.
Den startade men dog direkt ca 2 sekunder senare. Om båda MAP sensorerna fungerar som dom ska och felet funnits någon annanstans då borde ju inte bilen ha betett sig annorlunda, eller !?! ?:-/
av jonasumea
Efter att ha prövat med en annan LMM utan förbättring så gav jag mig den på att någon av MAP sensorerna var trasig.
det visade sig vara den sensorn som sitter på intercoolern som gett upp. Hoppas nu bara att bilen inte kommer med fler överraskningar.

tackför hjälpen ni som gett mig tips.
av jonasumea
Då var det åter strul. Bilen har gått som en klocka tills någon dag sedan.
Den beter sig lite annorlunda än senaste strulet.

nu startar den fint, går bra i ca 5 sek sen tappar den tomgång helt och dör, alltså inte som sist att den höjde och sänkte tomgången utan nu dör den tvärt.
om motorvärmaren varit ikopplad så är det inga problem. Om jag håller på gasen på ca 3000 varv så dör den inte men den får jobba och vill ge upp.
Kopplade ur LMM och den gick som en klocka men har svårt tro att det är den som strular utan att det är någon annan givare!?
MAP sensorn på kylaren är som sagt bytt men har en fundering på om tempgivaren eller kylartempgivaren kan ge sånna här problem?

återkommer med felkoder.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!