Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej!

Min bil är en S80 -05 med en HU-850 originalradio.
Går det att byta radio rakt av som i rubriken?
Har frågat olika Volvo åtf. och lite andra källor. Nästan lika många svar som tillfrågade.
Är det någon på Foumet som har svar på denna fråga nedan.
Kan jag byta mot en (alldeles NY) lika dan radio som är avsedd till årsmodell 2004-06?
Behövs den giftas in (anpassas) till min bil som redan har den mjukvaran ilagd till nuvarande HU-850?
Behöver den radion HU-850 kodas in (stöldskyddet) för att fungera i min bil?

Lennart
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är ingen kod i alla fall som du behöver och jag är nästan 100% säker på att det fungerar. Jo det fungerar! Det är inte samma utformning på stereon som på t.ex. S60 och V70??
Hej Perra83!

Enligt försäljaren på Bila vid bilköpet, är min radio kodad till bilen och har ingen lös kod. Det kan lika väl vara som du skrev och försäljarna kan inte ha koll på allt.
Problemet är att det kommer ett pipljud och radioprogrammet upphör under denna korta sekund lite då och då under en bilfärd.
Kommer väldigt sällan (månader), men ändå. Störande under just denna bilfärd.
Bilen har Bluetooth enhet (mobiltelefon) kopplad till radion, kan den störa?
Därför funderar jag på att göra ett byte av radion.
Kanske någon som känner till problemet.
Inga felkoder enligt PPC läsare.

Lennart
Användarvisningsbild
av johnnype
Nån kodning har dom inte, du kan montera HU-650/850 fritt mellan årsmodeller 05-07 dom pratar samma CAN-språk.

Observera dock att om du köper en ny som i fabriksny så har den ingen mjukvara utan behöver laddas på Volvo innan den fungerar!
Hej igen!

Att en fabriksny radio måste få en programvara (1 200 kr Bilia) för att fungera var en bra upplysning, men att en beg. skulle fungera utan ny programvara var också en ny info.
Har även fått rådet att göra radion spänningslös och höra om problemet från radion blir löst.
Ska testa det i helgen genom att ta en sväng med bilen.
Tyvärr så kommer mitt problem sporadiskt, lite då och då.
Kan vara månader i mellan.

Lennart

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]