Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaaaas
Tjena folket.

Ja går i planerna att köpa en XC70 årsmodell 10-11 även kanske 12. Vad är dom största bristerna i dessa modeller?
Vid vilka mil tal ligger dom stora kostnaderna angående service? Samt vad kan dessa tänka sig gå på?
Dålig fyrhjulsdrift? Drivs de likadant på dessa modeller som tidigare med haldex?

Övrig info som kanske hjälper er på traven.
2010-2012 års modell
fyrhjulsdriven
helst manuell

Tack på förhand & ha en trevlig kväll.
Andreas
Användarvisningsbild
av apersson850
Kamremsbyte 18000 mil. Vad det kostar vet jag inte än, har inte hunnit så långt.
2012 har Sensus, övriga tidigare instrumenteringen.
Haldex generation 4 på samtliga. Automatlådan uppgraderades 2011 (tror jag det var), om det nu ändå blir en sådan. Dieslarna har blivit allt billigare i skatt, på grund av optimerade utsläpp genom åren. Jag jämförde en 2008 med min 2012, och det skiljde runt 3000 kronor (båda automat). Tidiga dieslar ville gärna "koka över" på grund av för hög oljenivå.
Min har gått bra förutom ett felmonterat hjullager, som havererade nästan bums. Annars bara några plastclips som ramlat av, men det var för att det jag trodde var en tuva visade sig vara en sten...

Fyrhjulsdriften fungerar utmärkt till allt sorts underlag som någorlunda vettiga förare ger sig ut på. Har inte kört fast så det behövts bärgning än, och då har jag ändå dragit husvagn där tvåhjulsdrivna fastnade med bara bilen.
Bild
av andreaaaas
Tack för snabbt svar och trevlig bild! :)

Ja tror jag ska satsa på en 2011 som gått under 13000 mil.
Se om man lyckas hitta en fin manuell.

Andreas
av andreaaaas
Det har enligt mig ingen betydelse, jag tar all fakta och info jag kan få oavsett hästkrafter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Frågade mest med tanke på växellådan. Du skriver att du vill ha en manuell. Det har jag nästan alltid haft tidigare, men eftersom jag nu köpte en diesel för första gången köpte jag också automatlåda för första gången.

Vad är din tanke med att ha en fyrhjulsdriven? Har du något särskilt körförhållande där du tänker att det är bra? Har du fyrhjulsdrivet tidigare? Vilken då, i så fall?
av Cedrix
Har själv en 2010:as XC70 2,4d, helt underbar att dra husvagn (1900Kg) med, men kör man utan så är den ingen skillnad utan lika pigg som en gammal skolbuss. (har skickat min ECU till BSR nu för att åtgärda detta problem).

Har bara haft min i 8 månader och det enda bekymret hitils har varit batteriet.
av sweborn
Provkör ditt tilltänkta exemplar länge och noggrant. AWD har problem med vibrationer, är du känslig kan det vara värt att köpa ett framhjulsdrivet exemplar istället för att chansa och bli besviken.
av andreaaaas
Manuell spelar igentligen inte heller någon roll, just bara lite billigare skatt och lite mindre törstig. Bryr mig inte vidare mycket om det.
Angående varför just fyrhjulsdrift är för jag kör mycket i skog och mark. Bara haft framhjulsdriven innan.

Är automat låda bättre till diesel än manuell?
Användarvisningsbild
av apersson850
Många, speciellt mindre, dieslar har ett väldigt kort register där de har något vridmoment att tala om. Köper du en D5 spelar det ingen större roll, den är rätt dragvillig över hela varvtalsområdet. Men redan en D3 är sämre, för att inte tala om sådana småmotorer (D2) som inte går att få i en XC70.
Har man en motor med kort register kan man ju rätt snart tröttna på att skifta växel hela tiden. En automatlåda maskerar det korta registret rätt bra.

Ska man dessutom ut och mickla med att finmanövrera med släpfordon på dåligt underlag ger momentomvandlaren i Geartronic goda möjligheter till sådana manövrer, där manuella lådor har en tendens att bli varma. Jag minns en synnerligen lerig camping i Halland, där doften av bränd koppling från husvagnsdragare med manuell låda låg värre än grillosen över nejden.

Men visst förbrukas det mer drivmedel med automat. Så är det.

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]