Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbn
Hej!

Har en v70 T5 -98 som har börjat krångla lite... (automat)

Ibland när jag svänger fullt rattutslag eller så, så går ABS pumpen in eller något, det låter som att den arbetar och det rycker i pedalen.
Kan kanske ibland hända utan att man svänger. Tips på fel??

Mvh
av nissesvolvo
Har haft 2 trasiga abs kransar. Då räckte det att med lätt hand bända med en mejsel i nåt av spåren så ser man direkt vart det vidgar sig. Gör det inte det direkt så provar man fler spår. Ringar finns på Biltema för 70:- st.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag skulle mäta Ohm och mV över givarna först, men så tycker jag att det är alldeles förträffligt roligt att använda multimeter också :D
Men jag tror också på en kransring fram,
av emastar
Svärfar har exakt samma problem. Och jag är säker på att det är abskransen som strular. Är det svårt att byta den själv?
av pelle1963
emastar skrev:Svärfar har exakt samma problem. Och jag är säker på att det är abskransen som strular. Är det svårt att byta den själv?
Om det är svårt eller ej att byta ABS-ringen beror på hur van du är att skruva bil, tillgång till ett garage att hålla på i och att ha den utrustning som behövs. Helt klart är att drivaxeln måste ut ur navet den sitter monterad i, eller demonteras av bilen så du kan få en vettig arbetsställning stående. Den gamla ABS-ringen brukar vara spräckt, så den är inget problem att få bort, men att få den nya på plats och få den ligga rakt kan var lite knepigt.

Kolla den här videon (visserligen ett annat bilmärke) men det gör inget eftersom det i princip stämmer med din Volvo.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]