Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gunde
Har ett delikat problem. Webaston startar och går klanderfritt, men den startar inte kupefläkten. Jag har prövar med alla möjliga inställningar på klimatorn men inget har hjälpt. bilen är en V70 2.5 FT. jag har ingen aning om vilken värmare det är annat än att den går på etanol/bensin. Jag har hittat på en styrenhet samt ett relä monterat bakom handsfacket, är det någon av dessa som spökar?
av mortimer
Om det är en original monterad Webasto så skulle jag åkt in till Volvo och läst ev. felkoder. Relät användes i tidiga ThermoToppar till att dra igång fläkten.
av Johannnes
gunde skrev:Har ett delikat problem. Webaston startar och går klanderfritt, men den startar inte kupefläkten. Jag har prövar med alla möjliga inställningar på klimatorn men inget har hjälpt. bilen är en V70 2.5 FT. jag har ingen aning om vilken värmare det är annat än att den går på etanol/bensin. Jag har hittat på en styrenhet samt ett relä monterat bakom handsfacket, är det någon av dessa som spökar?
Kolla eventuellt säkringar!!!
Användarvisningsbild
av hollan
2,5ft gick inte ens att få med bränslevärmare så det låter som en efter monterad värmre
av mortimer
Det första i felsökningen borde vara:
1. Kontrollera säkringen
2. Byte av relät
3. Börja mäta lite. Tveksamt om Volvo kan läsa felkoder om den är eftemronterad privat.
Användarvisningsbild
av bem
Jag kikade i Volvos originalbroschyrer från MY08-MY10 då 2,5FT fanns och där står det:

************************************************************ 2.0 / 2.0F / 2.5T / 2.5FT ***********
Parkeringsvärmare, bränsledriven med tidur ***** O / – / O / ***************************

- = Ej möjligt som eftermonterat tillval
O = Fabriksmonterat tillval

Frågan är om det då monterats en Webasto i efterhand, det är kanske troligast?

/Bo
av gunde
Det är en eftermonterad värmare för just bensin/etanol. Är väl inte jättevanligt på just den modellen. Hittade iaf felet, det var ipcu:n som hade gett upp, antagligen redan vid första monteringen, avbrott i ett kontaktstift. Så ny ipcu, programmering och nu fungerar det klanderfritt.
Användarvisningsbild
av bem
ICPU, ett relä med andra ord?
Gött att du hitta felet och kan njuta av värmaren nu,när det är riktig vinter.
Har själv (diesel)värmare i min V70 D3, en mycket bra sak som verkligen höjer komforten på vintern.

/Bo

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]