Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Åkte på felmeddelandet "Motorsystem Service snarast" , stängde då av bilen och startade om och då gick den normalt i flera dagar sedan nu i morse
var felmeddelandet tillbaka och bilen gick som en påse nötter (ingen kraft, ojämn gång) och nu hjälpte det inte med att starta om bilen. Efter en
stund lossade jag minuspolen på batteriet och lät den vara av i några minuter, satte tillbaka den och startade bilen och den gick normalt så att jag
kunde köra hem (2km) , jag inväntar en kompis med vida för att läsa ut felkoderna med spontant, är det gasspjället? den har gått ca 34 000 mil och
jag har vita etiketten på mitt spjäll så det verkar inte vara bytt.

Förstår att det är svårt att säga något utan felkoder, men tänkte att någon kanske haft samma problem och kan ge tipps. Innan detta har bilen rullat
på som en klocka.

/M
Hej
Jag har exakt samma fel på min V70N 2001 har kommit o gått nu i en vecka tappar all kraft varvar upp och ner själv. Får först felmeddelandet "Motorsystem Service snarast" efter ett tag så får jag något med emissioner.
Mil/snart 32000

Har en felkods dosa här är fel koder jag har fått
- P0507
- P1610
- P1620
- P1651

Har pratat med en bilverkstad dom sa något om (ECT) sensor ska vara som någon extra chock men kan den göra så att bilen får dessa symtom.
/Micke
Ok, intressant! har inte hunnit få läst ut koderna ur min bil än (bor i Stockholm) men skall försöka få till det någon kväll i veckan då det börjar bli
lite akut att få bilen i normalt körbart skick.

Jag har inte fått upp felmeddelandet om emissoner på min (än i alla fall).

Kollade upp vad ECT Sensor var för något, hmm min bil har svårt att få upp tempen, tempvisaren går aldrig mer än kanske 25% och jag har svårt
att få upp värmen i bilen, hade tänkt kolla upp termostaten men denna sensor kanske kan spela in där?

dags att få koderna utlästa nu känns det som.

Det skumma är ju att bilen går perfekt igen om jag tar av minuspolen en stund, om det var något "hårt" fel borde väll felet återkomma direkt?

/Mattias
Hej
Hade samma fenomen med tempen gick upp till andra strecket o inte mer har bytt termostat så det problemet är avklarat. Trodde att det skulle hjälpa men felet kommer och går har köpt packning till spjällhuset ska riva bort och rengöra det i helgen. Om inte det hjälper så får man köpa den där dyra sensorn 480kr på Bilia.
/Micke
Låter som att gasspjället har gett upp, hade exakt samma fel som trådskaparen på min S60.
Finns att köpa renoverade gasspjäll för biligare pris än hos bilia. T.ex. hos Actronics.
Låter ju upplyftande (det där med gasspjället) , det får väll bli ett renoverat om det nu visar sig vara det som är felet vilket väll i sig inte vore någon kioskvältare :-)

Wissel, Tack jag hör av mig via PM om jag åker åt ditt håll , har lite kunder i dina trakter så det är inte omöjligt.

Idag gick bilen för övrigt helt ok fram och tillbaka till dagis, en sträcka på totalt 10km kanske.
Hej

Har samma på min xc70, motor service snarast och går inte att gasa.

Verkar ske isamband med gaspådrag, t ex påfart motorväg

Bytt dieselfiltret nu, hoppas på att själva felet inte dyker upp igen. ( inte går att köra )
Dock så kommer felkoden upp så fort jag vrider på tändnyckeln, men försvinner efter start ( efter filterbytet )

Min första volvo så jag har inte lärt känna den riktigt än, men var ska man felsöka? Kan det vara bränslepumpen?

Farsan hade inne den hos en bilverkstad som läste koder som jag fattade det och det dök upp något " bränslemängd otillräcklig"

Ursäkta för trådstölden ;)
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]