Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej!
Jag har ett klonkande ljud som kommer ifrån övre fjäderbenen på båda sidorna. Om man gungar bilen så hör man hur det klonkar från fjädertornen, jag har kollat krängningshämmarstagen och dem är det inte.
Jag har har HR sänkningsfjädrar på och funderar på om det kan bero på att fjädrarna slitit ut någon del onormalt mycket.
Är det någon som varit med om något liknande? Eller har någon teori om vad det kan vara?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Fredrik
Användarvisningsbild
av Anders E
Två teorier:

1) Övre fjäderbenslagringarna slut.
2) Fjädern skaver mot fjäderbenstallrikarna, oftast den nedre.
Avhjälps med lite trädgårdsslang mellan fjäder och tallrik.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Nu har jag fått ordning på det. Jag plockade ner fjäderbenen och jag kunde inte se nåt fel. Men jag beställde fjädersäte och lager och bytte det. Resultatet blev att ljudet försvann.
//Fredrik
av mortimer
Lagret har ju varit boven i dramat i andra sammanhang när man upplevt klonkande ljud från fjädrarna.
av ssiimoon
Svårt att plocka ner fjäderbenet? Behöver man göra någon hjulinställning. Några special verktyg? Tid?
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Jag tror inte att det var själva kullagret som orsakade det här oljudet utan det är fjädersätet. I fjädersätet sitter en gummibussning och den tror jag orsakade det här klonkljudet. Nej det är inte så värst svårt att plocka ner fjäderbenet, det sitter som en spindel nedanför fjädertallriken, lossar man den skruven och sedan de tre övre kan man få loss fjäderbenet men fjädern behöver pressas ihop, krängningshämmarstaget måste lossas också.
Hjulinställning ska inte behövas enligt volvo, men jag ska ha lite koll på däckslitaget så får jag se om jag behöver göra en hjulinställning framöver. Det finns ett specialverktyg för att lossa muttern till dämparen, men det går även med en insexnyckel hylsa18 och en gnutta tålamod. 6 timmar för att riva isär och plocka ihop allt om man är två.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej!
Har visat sig att ljudet har återkommit nu efter ett år. För ett år sedan bytte jag ut fjäderbenslagringen och då blev jag av med ljudet för någon månad eller nåt sånt, sen kom det tillbaka men försvann när det började bli varmt ute. Efter att ha läst en del forumsinlägg på denna sida verkar det som om det är bumpgummit som stelnar när det blir kallt och skapar oljud när det fjädrar. Har pratat med dom på volvo och de skyller på att det är mina sänkningsfädrar som skapar oljudet och vill därför inte hjälpa mig med nån rapport till volvo i Göteborg. Själv tycker jag det låter konstigt att sänkningsfjädern skulle skapa oljudet, känns som det skulle vara oljud även då det är varmt ute isånnafall. Eller vad tror ni?
Jag tänkte om det är nån här inne på forumet som jobbar på någon större volvoverkstad som kan bekräfta om det är vanligt fel att bumpgummit byts ut efter klonkljud som beskrivs i mina inlägg ovan? Eller har någon annan teori om vad för delar jag ska byta ut för att få bukt på problemet?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Fredrik
Användarvisningsbild
av Perra83
Satte du i något nytt gummi i botten av fjädern? Finns även isolatorer att montera på fjädern så det inte ska klonka.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Perra83 skrev:Satte du i något nytt gummi i botten av fjädern? Finns även isolatorer att montera på fjädern så det inte ska klonka.
Nej, det gjorde jag inte. Upplever att ljudet kommer uppe vid fjäderbenstornet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Fredrik84 skrev:Upplever att ljudet kommer uppe vid fjäderbenstornet.
Kan du känna något glapp?

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]