...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev:
Illesrof. På din argumentation "låter" det som den bilen som kör under maxhastigheten skulle ligga i vänsterfil och hindra
Jag har faktiskt inte angett var den hindrande bilen är placerad. Vanligtvis så är ju bilen placerad framför en om man upplever att den hindrar en. Om det är tvåfiligt och den håller till höger så hindrar den mig normalt sett inte.
Hela diskussionen utgick ju från att den som ville ta det lugnt låg i högerfilen på motorväg. Men nu tycks även du tycka det är okej. :x
Användarvisningsbild
av 3lias
SvenB skrev:
3lias skrev:Påminner om Taxi's avreglering 1991, helt plötsligt kunde vem som helst börja köra Taxi...
1990. 1/7 1990 :roll:
Harklar mig o sätter mig till rätta...
*scrollar upp o editerar* :roll:
av llesrof
SvenB skrev:Hela diskussionen utgick ju från att den som ville ta det lugnt låg i högerfilen på motorväg. Men nu tycks även du tycka det är okej. :x
Det skrev jag inte va? Att utan vettigt skäl köra en bit under hastighetsbegränsningen på motorväg ökar riskerna för upphinnandeolyckor. Klarar man inte av att köra i 110 under bra omständigheter där det är 110 så misstänker jag att den föraren visar ett riskbeteende i andra trafiksituationer också. Däremot utgör de inget hinder för mig om jag kan köra om dem utan problem även om jag ogillar att köra om personer som signalerar dåligt omdöme och nollkoll, och det tycker jag att man gör om man utan vettigt skäl kör långsammare än hastighetsgränsen då det är bra omständigheter.
av LarsBd
Man kan fråga sig vem som har sämst omdöme, de som kör på gränsen (110km/h) eller de som vill ha marginal (85km/h) till alla stollar som enligt den här tråden tydligen är ute på vägarna.
Användarvisningsbild
av 3lias
Jag vill bara komma med ett litet inlägg angående om att köra långsammare än gällande hastighet.
Anonym skrev:Fråga: Kan man få böter eller straff om hastigheten är för låg på 90-, 70- och 50-sträckor?
/ Anonym
Svar:
Trafikpolisen Dan Johansson skrev:Ja, men det är en bedömning från fall till fall. Om man till exempel på motorväg skulle köra 30 km/tim där det är 110km/tim. Då anser jag att det är ett klart fall då det endast är fordon som går fortare än 40 km/tim som får framföras på motorväg. I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
av rid54
Jo, det är ju inte så svårt att förstå vad polisen i fråga säger. Det som tycks finnas lite (olika...) åsikter om, är ju vad som menas med att "hindra eller störa".
Användarvisningsbild
av SvenB
3lias. Konstig citering du har hittat. Du får böter om du parkerar på motorväg också. Men det var ju inte 30 km/tim som diskussionen rörde sig om. :!:
Användarvisningsbild
av 3lias
SvenB skrev:3lias. Konstig citering du har hittat. Du får böter om du parkerar på motorväg också. Men det var ju inte 30 km/tim som diskussionen rörde sig om. :!:
vet inte vad du menar med konstig men HÄR e citatet ifrån.
Artikeln tar 30km/h som exempel.

För att återgå till trådens syfte så tycker jag att dessa "söndagsbilister" (gäller även företag som har strypt sina fordon till 80km/h) är irriterande.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det "konstiga" var att du tog detta exempel till att de som körde 80 på motorväg skulle kunna vara lagvidriga. :!:
  • 1
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 553

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]