Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bassemannen
tjena!

Ny här på forumet och har sökt runt lite ang. att eftermontera el-baklucka. varför går inte detta? är ganska pryl/teknikkåt av mig så börjar nu sakna vissa saker i bilen.

Bilen det gäller är en v70-11 Momentum.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är tämligen säker på att det skiter sig för att du inte kan ladda den nödvändiga programvaran. men misströsta inte, det är inte så fantastiskt i vardagen som det låter...
av Martinhellström
Nej, avså detta, vi som har det tycker inte speciall bra om detta tillbehör. Det måste bli bra dyrt, du har en knapp bak på luckan i klädseln, du har en knapp fram till vänster om ratten, samt att du har knapp på nyckelfjärren. Bara dessa prylar hos Volvo samt mjukvaran måste kosta som en hygglig begagnad V70.
Så dyrt måste det bli!
Och som ett brev på postan efår du ett handtag i bakluckan som inte fungerar, går trögt, och sedan har du frugan stående på Willys parkeringen med en baklucka som går upp och ner och inte går att stänga, för om inte handtaget är helt tillbaka i sitt läge går luckan upp igen.
av bassemannen
Verkar inte som att ni tycker el till bakluckan är något att ha?

Knappen fram vid ratten och knappen på nyckeln har jag redan men dagens funktion är att bara låsa upp luckan, tror jag. Mjukvaran borde bilia
kunna ladda in.

Handtaget på bakluckan som kan fasta har inte jag då det sitter någon typ av sensor grej som man trycker lite lätt på med fingrarna.

Får kanske leta upp något annat roligt att göra med bilen.
Användarvisningsbild
av daSea
Tror det är svårt att få den funktionaliteten eftermonterat... eller antagligen som tidigare nämnts onödigt dyrt. Men jag håller inte med om att det alltid krånglar och är en onödig funktion... Jag hade det på min förra V70II (MY09) och har det på min nuvarande (MY11) och använder funktionen till stor belåtenhet vid varje bilfärd. Med barn i famnen och massa saker som alltid ska lastas (vagn och hund bl.a.) så är det en ovärderlig bekvämlighet. Det enda jag skulle önska mer av funktionen är en liten modernare uppdatering á la BMW:s där man bara med en fotrörelse under baken på bilen aktiverar en rörelsesensor som då öppnar luckan... så man slipper trycka på fjärren.

Har på mina två V70II aldrig krånglat eller på annat sätt gjort mig besviken. Men som sagt, tror inte på alternativet eftermontering... tyvärr!
Användarvisningsbild
av bem
Nåt annat roligt du kan förse bilen med är fjärrstyrning av bränsledriven värmare med mobil-app om du har en sådan värmare i bilen (har du dieselmotor så har du ju en dieselvärmare). Tidur behövs också i så fall. Finns Webastos lösning (för iPhone, Android och Windows Phone) och Autoplugin Therminal(funkar dock bara med Andriod). Finns plug and play lösning på Autoplugin Therminal via OBD-II kontakten. Vill du ha bara fjärrstyrning av värmaren via fjärrnyckeln finns det också.
Har själv en V70 D3 (2014) med Volvo On Call app där man kan styra värmaren, mycket bekvämt nu när det är vinter.

http://www.autoplugin.de/index.html

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=15

Har du ingen värmare i bilen så glöm det jag föreslog.

/Bo
Användarvisningsbild
av apersson850
Har bilen ifråga här alltså redan elektrisk öppning av låset i luckan, bara inte elektrisk lyftning av luckan?
Man kan också ha tvärtom, alltås mekanisk öppning av låset och elektrisk lyftning. Eller som jag har, elektrisk öppning och elektrisk lyftning.
Elektrisk lyft kräver att innertaket tas ner för montering av hydraulcylindrar i taket, och så ska styrenhet och hydraulpump monteras i bilen. Dessutom programvara, förstås. Vad det kan gå löst på har jag ingen aning om. Volvo själva anger att det låter sig inte göras i efterhand. Förmodligen för att det är besvärligt att ta ner taket utan att förstöra det och för att det är ett krångligt arbete att bygga in funktionen i en bil som redan är ihopsatt för övrigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Finns det mekaniskt låshandtag på V70II?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag trodde inte det heller, men var inne på lokala Volvoverkstaden igår, och vi pratade just om bakluckan. Där stod en V70 som hade mekaniskt låshandtag, men när man tryckt in det lyftes luckan elektriskt sen.
av freezingalaskan
Jodå, har elektrisk öppnare på min XC70. Kunde lika gärna vara utan. Kanske hade det varit värt det om det också gick att stänga från förarplatsen.....

freezingalaskan

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]