...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Och vad är orsaken till det?
Är det stress, hög fart och okunskap hur man hanterar sin bil
då den får en sladd? Att köra så bilen tappar vägfästet kan ju
inte enbart skyllas på trafikverket.
Sannolikhetsläran har nog sin del i det hela. Det har ju alltid gått bra hittills. =)

Många avåkningar igår och radion ropar ut varningar, folk ligger ändå i den högsta tillåtna hastigheten och avstånden som hålls är ju inte de längsta jag sett.
Stress, hetsning från omvärden. Det var ju en lång diskussion i en annan tråd hur illa det är att inte hålla maxhastighet. Då är man ju en trafikfara och bör stanna hemma. Jag tar inte åt mig, det är jag och ingen annan som avgör hur fort jag kör. ;-//
SvenB skrev:Stress, hetsning från omvärden. Det var ju en lång diskussion i en annan tråd hur illa det är att inte hålla maxhastighet. Då är man ju en trafikfara och bör stanna hemma. Jag tar inte åt mig, det är jag och ingen annan som avgör hur fort jag kör. ;-//
Det var lite annorlunda för den diskussionen var om det var bra väglag, inte vinterväglag. Är det vinterväglag så förstår nog dom flesta att man inte kan stirra sig blind på hastighetsskyltarna.
Helt riktigt. Men är vi säkra på att alla kan ta till sig skillnaden?
Misstänker att det är olika förhållanden på olika ställen. I Stockholm tror jag det är mycket som orsakas av en rätt aggressiv körstil och framför allt för små avstånd. Sannolikt påverkar också att det blir så vansinnigt kläggigt av allt vägsalt och det sabbar sikten rätt ordentligt, särskilt tillsammans med mörkret som nästan varar hela tiden under maxtrafiktiderna. Sedan tar förare inte hänsyn till sämre sikt och tror att en saltad vägbana har sommarfriktion.

Alla avarter, som diskuteras på andra ställen här, finns ju kvar i vintertrafiken. Under vintern äts de flesta marginaler upp, de som under resten av året räddar en del av situationerna.

En hel del förare verkar inte heller ha någon som helst pejl på hur underlaget kan ändras om det blir kallare och/eller kommer mer snö på en saltad/fuktig vägbana.

Mest förarfel alltså, skulle jag vilja säga.
rid54 skrev: Mest förarfel alltså, skulle jag vilja säga.
Mest :?: Om det inte är förarfel, vad skulle det då vara. :?:
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Hej! Detta gäller en V70 2.5 AWD från 2[…]

Volvo Cars verkar skita RTTI, jag fick 2 mån[…]