Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PFA skrev:
A: Är det någon som fått sin nya bil med SC som gäller från 13w46?

B: Någon som tror sig veta om de uppgraderingar/förändringar som införs 14w20 kommer att uppdateras "free of charge" i samband med service på de bilar som har SC från 13w46?
A: Japp och är inte imponerad hittills. Skall se om det fungerar bättre med eget SIM

B: Verkar svårt att hitta info om detta, min säljare visste inget
extragloves skrev:
A: Japp och är inte imponerad hittills. Skall se om det fungerar bättre med eget SIM
Tolkar det som att uppkopplingen svajar?

Finns det några roliga funktioner som kittlar en tekniknörd, nåt som du upplevt som användbart?

Jag fick i dagarna planerad leverans av min nya bil vecka 18, så jag missar nästa uppdatering med en hårsmån :wink:
extragloves skrev:
PFA skrev: B: Någon som tror sig veta om de uppgraderingar/förändringar som införs 14w20 kommer att uppdateras "free of charge" i samband med service på de bilar som har SC från 13w46?
B: Verkar svårt att hitta info om detta, min säljare visste inget
Har läst i någon pressrelease eller liknande (orkar inte leta rätt på den nu) att det går att uppgradera till nya versionen efter 14w20 till de som har versionen från 13w46. Ska vara samma hårdvara alltså. Som jag tolkade texten skulle det inte tas ut någon kostnad men det kan ju ändras flera gånger innan den är tillgänglig.
Istället för att starta en ny tråd provar jag att fråga här:

Om man nu beställer en V60 so kannan få två olika navigationssystem om jag fattat det rätt. Dels Sensus Connect(SC) som jag tror innehåller google maps naiv och dels Volvos egna navigeringssystem RTI.
1. Har jag uppfattat det korrekt?
2. Är SC helt nytt? Dvs det kommer på de bilar som levereras från jul och framåt? Tidigare fanns SCT?
3. Hur bra är SC navigeringen? Men beroende på hur fråga två besvaras kanske det inte finns så många som provat ännu?
4. Kan man beställa båda systemen? Jag tänker att om man känner sig osäker på hur bra SC naiv är så kan man beställa RTI för säkerhets skull. För SC naiv ingår väl i SC som ingår i ett paket?
5. Finns det något generellt som tyder på att man bör beställa RTI? Dvs att den har något som aldrig SC kan mäta sig med?
Primus skrev: Om man nu beställer en V60 so kannan få två olika navigationssystem om jag fattat det rätt. Dels Sensus Connect(SC) som jag tror innehåller google maps naiv och dels Volvos egna navigeringssystem RTI.
2. Är SC helt nytt? Dvs det kommer på de bilar som levereras från jul och framåt? Tidigare fanns SCT?
3. Hur bra är SC navigeringen? Men beroende på hur fråga två besvaras kanske det inte finns så många som provat ännu?
4. Kan man beställa båda systemen? Jag tänker att om man känner sig osäker på hur bra SC naiv är så kan man beställa RTI för säkerhets skull. För SC naiv ingår väl i SC som ingår i ett paket?
5. Finns det något generellt som tyder på att man bör beställa RTI? Dvs att den har något som aldrig SC kan mäta sig med?
Kan tyvärr inte verifiera med verklighet ännu men var i kontakt med Volvo när jag beställde ny bil för några veckor sedan och fick då infon:
1. Nej, RTI heter numera Sensus Navigation och är en "vanlig" RTI med "send to car"-funktionalitet. Försöker du bygga en V60 på Bygg Din Volvo hittar jag ej längre RTI, det heter Sensus Navigation numera. Sensus Connect är bara uppkopplingsfunktion med Local Search, Send To Car och Tune In, innehåller ingen navi utan tillvalet Sensus Navigation (RTI). http://www.volvocars.com/se/top/support ... t-faq.aspx
2. Sitter i 60-modellerna (och eventuellt V40?) med något teknikpaket sedan 13w46. SCT var en standalone Android(Asteroid)-enhet med stöd för appar och eftermonterades. SC är Volvos egna cloudbaserade system som inte stödjer Android och som kommer från fabrik. Enligt mig ett steg bakåt då Volvo aldrig kommer kunna (eller vilja) utveckla mjukvara som ett helt Androidkollektiv, mindre rörelsefrihet och låst för användaren på gott och ont.
3. Gissar likvärdig med klassisk RTI i och med fråga 1.
4. SCT kan inte kombineras med "fabriksmonterad Sensus Connect" enligt: http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464213
5. Se fråga 1.
Tack Nexus för ett kanonsvar, även om det inte var jag som ställde frågan :D

Någon som har testat SC-Navi? Beställde utan men det verkar som man kan köpa till det i efterhand då jag har ett alternativ för att mata in en kod för att aktivera Navi. Undrar därför om någon har erfarenhet av nya Navin?
Nexus6 skrev:
Primus skrev: Om man nu beställer en V60 so kannan få två olika navigationssystem om jag fattat det rätt. Dels Sensus Connect(SC) som jag tror innehåller google maps naiv och dels Volvos egna navigeringssystem RTI.
Kan tyvärr inte verifiera med verklighet ännu men var i kontakt med Volvo när jag beställde ny bil för några veckor sedan och fick då infon:
1. Nej, RTI heter numera Sensus Navigation och är en "vanlig" RTI med "send to car"-funktionalitet. Försöker du bygga en V60 på Bygg Din Volvo hittar jag ej längre RTI, det heter Sensus Navigation numera. Sensus Connect är bara uppkopplingsfunktion med Local Search, Send To Car och Tune In, innehåller ingen navi utan tillvalet Sensus Navigation (RTI). http://www.volvocars.com/se/top/support ... t-faq.aspx
2. Sitter i 60-modellerna (och eventuellt V40?) med något teknikpaket sedan 13w46. SCT var en standalone Android(Asteroid)-enhet med stöd för appar och eftermonterades. SC är Volvos egna cloudbaserade system som inte stödjer Android och som kommer från fabrik. Enligt mig ett steg bakåt då Volvo aldrig kommer kunna (eller vilja) utveckla mjukvara som ett helt Androidkollektiv, mindre rörelsefrihet och låst för användaren på gott och ont.
3. Gissar likvärdig med klassisk RTI i och med fråga 1.
4. SCT kan inte kombineras med "fabriksmonterad Sensus Connect" enligt: http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464213
5. Se fråga 1.
Tack för ditt utförliga svar! Jag ser nu att de ändrat i bygg din bil. RTI är borta och ersatts av SC-navi. Och då faller alla frågor. Det finns ju då bara et alternativ och då uppstår inga konstigheter.

Då återstår bara att höra om folk har erfarenhet från verkligheten? Jag slänger upp en ny tråd då det är en väldigt specifik och viktig fråga.

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]