Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en Volvo enligt rubrik som krånglar för mig. Det hela började i somras när lampan för lambdamätaren började lysa. Felkod fanns och det visade sig vara något fel på luftmassemätarsignalen. Testade först att rycka lite i jordkabeln till LMM och koppla ur batteriet, vilket medförde att felkoden försvann och varningslampan för lambdamätaren slutade lysa. Detta fel påverkade dock bränsleförbrukningen, från att bilen drog runt 0,8-0,85 l/mil blandad körning till att dra nästan exakt 1 l/mil oavsett körstil.

Nyligen när jag åkte från Gbg - Gävle började bilen kännas helt orkeslös, gick inte att varva motorn mer än 2,5 k varv/min samt att varningslampan för lambdan började lysa igen. Körde av till vägkanten och stängde av motorn, startade motorn igen och den gick som vanligt och kunde varva igen, i några kilometer, sen kom problemet tillbaka. Slutade att jag fick ligga i bästa fall 80 km/h på vägen till Gävle. Samma felkod som tidigare kom tillbaka, så testade byta LMM och koppla ur batteriet igen. Felkoden försvann och bilen kändes som vanligt igen, ett litet tag. Därefter började bilen att rycka något fruktansvärt och det gick knappt att accelerera. Detta problem var framförallt när motorn var kall, när motorn var varm gick den åtminstone att köra. Har testat att byta tändspole, en begagnad tändspole som köptes från skroten (läste om något liknande fel i en tråd). Bilen gick bättre, fick tillbaka lite krafter samt ryckte ingenting längre (trodde jag). Ryckandet i motorn kommer mer oregelbundet nu, ibland rycker det mer och ibland rycker det mindre. Trycker jag ner gasen ordentligt märks det att bilen försöker att accelerera, men det går ändå inte förs motorn kommer över 3 k varv/min, då går bilen som vanligt. Vid start kan tomgången ena dagen vara helt normal några sekunder till att tomgången blir väldigt låg och till slut dör, medans tomgången en annan dag kan gå helt normalt utan några som helst. Detta problem är då när motorn är kall, för när motorn väl blir varm går den som vanligt.

Tomgången har också en tendens att gå ojämnt vid körning, t.ex när jag bromsar in och lägger i friläge kan tomgången fastna mellan 1-1,5 k varv/min en stund tills den går ner till 600-800 varv/min.

Det som jag gjort på bilen är följande:
- Ny LMM
- Ny begagnad tändspole
- Nytt bränslefilter (kontrollerade även bränslepumparna, dels pumpen vid bränslefiltret samt pumpen i tanken och båda låter när motorn är igång)
- Tändstift bytta ca 1000 mil sedan (stift från Mekonomen)
- Nya tändkablar
- Sprayat med startgas vid insprutet och motorn reagerar inte, verkar tätt
sicnarf skrev:Ja, men vad har du för felkod då?
Hade felkoden 1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891

Har inga felkoder nu dock...
andreassvensson skrev:Tomgången har också en tendens att gå ojämnt vid körning, t.ex när jag bromsar in och lägger i friläge kan tomgången fastna mellan 1-1,5 k varv/min en stund tills den går ner till 600-800 varv/min.
Detta hade jag också. Ibland gick inte tomgången ner alls, utan att jag startade om motorn. Det var smutsigt/geggigt och även en slitkant i spjällhuset. Även dåligt justerat/ (slitet) gasspjäll. Eftersom mitt gasspjäll var slitet fick jag (efter en massa annat felsökande) lossa skruvarna som håller spjället på axeln och verkligen knacka in spjället i botten (justerskruven utskruvad) så det verkligen blev tätt. Och sedan justera spjällstoppet och spjällkontaktern. Detta får man göra med spjällhuser bortmonterat så man ser mot ljuset att det är tätt. Lite ljus "sipprade" det igenom ändå, men sedan har jag inte haft problem med tomgången. Bränsletörsten "lider" jag delvis av än (c:a 1,25l/mil senaste gångerna) men "ta i trä" 1,1l/mil när jag tankade igår. Jag har 16V motorn (41000 mil) och vinterdäck med dubb. Du behöver kanske inte göra "hela operationen", men kolla om det behöver rengöras och kolla om det är "rätt" justerat. Finns trådar om det.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
andreassvensson skrev:Tomgången har också en tendens att gå ojämnt vid körning, t.ex när jag bromsar in och lägger i friläge kan tomgången fastna mellan 1-1,5 k varv/min en stund tills den går ner till 600-800 varv/min.
Detta hade jag också. Ibland gick inte tomgången ner alls, utan att jag startade om motorn. Det var smutsigt/geggigt och även en slitkant i spjällhuset. Även dåligt justerat/ (slitet) gasspjäll. Eftersom mitt gasspjäll var slitet fick jag (efter en massa annat felsökande) lossa skruvarna som håller spjället på axeln och verkligen knacka in spjället i botten (justerskruven utskruvad) så det verkligen blev tätt. Och sedan justera spjällstoppet och spjällkontaktern. Detta får man göra med spjällhuser bortmonterat så man ser mot ljuset att det är tätt. Lite ljus "sipprade" det igenom ändå, men sedan har jag inte haft problem med tomgången. Bränsletörsten "lider" jag delvis av än (c:a 1,25l/mil senaste gångerna) men "ta i trä" 1,1l/mil när jag tankade igår. Jag har 16V motorn (41000 mil) och vinterdäck med dubb. Du behöver kanske inte göra "hela operationen", men kolla om det behöver rengöras och kolla om det är "rätt" justerat. Finns trådar om det.

Mvh
Lennart
Har skruvat loss både gasspjäll samt tomgångsmotorn och det var knappt någon smuts i grejorna, men jag passade på och rengjorde grejorna ändå samt bytte packning till gasspjället. Skruvade även loss insuget för att se över insugspackningen, den packningen var det ett bra tag sedan den byttes senast, då den var snustorr och var väldigt lätt att bryta loss. Passade på att även byta insugspackningen. Efter denna operation går bilen lite bättre, men motorn går ändå inte helt hundra än då när motorn är kall har den en tendens att misstända. Nästa process blir att köpa ny tändspole och byta tändstift och de kommer inhandlas från Bilia.

Återkommer med besked när jag bytt dessa!
Bytte tändspolen samt tändstiften igår och bilen blev klart piggare. Det är dock fortfarande något lurigt med motorn när den är kall. Bilen startar som den skall och tomgången är även den bra nu, men när jag skall köra iväg har motorn en tendens att vid ordentligt gaspådrag rycka till väldigt, precis som om motorn vill dö, men direkt efter rycket går bilen som vanligt igen vid accelerationen. Ryckandet återkommer fram tills motorn har fått upp temperaturen, dock avtar ryckandet mer och mer tills bilen fungerar som vanligt igen.

Någon som kan tro sig veta vad det ryckandet kan bero på?
umekille skrev:Hur har du det med laddning och batterikondition?
Batteriet är ett gammalt batteri från Varta, 74 Ah. Mätte på batteriet nu och spänningen på batteriet var på 12,75 V, när motorn var igång var spänningen på 14,5 V på både batteriet samt på generatorn. Det var visserligen några år sedan jag bytte batteriet, men kan det ha något med saken att göra?

Men nu när du väl nämner det kom jag att fundera på när bilen har stått över natten och jag skall starta bilen nästa morgon så går motorn aldrig igång på första försöket oavsett hur länge jag försöker. Dock startar motorn direkt när jag vrider om nyckeln andra gången... Lär kolla spänningen på batteriet imorgon bitti innan jag kör iväg igen.
Hej!
Batteriet är bra!
Har du bytt fördelarlock och rotor? Om inte gör det!
Har du kollat att bensinpumpen funkar? Nu har du en 91:a men jag antar att bakre pumpen har samma dåliga lösning som på en 745:a från -87 . Dvs elanslutningen till pump och tankmätare som sitter på tanklocket på bensintaken kan ärja sönder pga av vatten och annat skit som stänker upp under bilen. Så kolla elanslutningarna! Brorsans 745:a -87 (B230F) hade det felet och motorn gick ryckigt tills vi fixade nya anslutningar.
Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]