Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ladda batteriet. Bygla halvljuset så det står på. Gör ett startförsök.Antingen när det är mörkt, eller med en medhjälpare.
Notera hur lyset reagerar. Om det flimrar lite under startförsöket, eller om det dippar rejält i styrka. Återkom med svaret.
*pettson* skrev:Ladda batteriet. Bygla halvljuset så det står på. Gör ett startförsök.Antingen när det är mörkt, eller med en medhjälpare.
Notera hur lyset reagerar. Om det flimrar lite under startförsöket, eller om det dippar rejält i styrka. Återkom med svaret.
Tackar för svar! Hur bör jag gå tillväga för att bygla halvljuset?

Vad är det du tänker på som kan vara fel? Jordpunkterna? Dåligt batteri?

Mvh Torgny
Lucif3r skrev:
Torgny77 skrev:Vad är det du tänker på som kan vara fel?
Att startmotorn drar för mycket ström så styrdonet stänger ner.
Batteriet sitter på laddning så frågan är hur jag ska bygla halvljuset!? Men det jag undrar är hur detta fel kan få bilen att stanna under färd? För jag misstänker att det är batteriet vi pratar om!?

Mvh Torgny
*pettson* skrev:Ladda batteriet. Bygla halvljuset så det står på. Gör ett startförsök.Antingen när det är mörkt, eller med en medhjälpare.

Tyvärr hade jag inte tillgång till någon medhjälpare mört garage hade jag ioförsig! Förstod dock inte hur jag ska lyckas bygla halvljuset för att få det att vara igång hela tiden!?

Jag gjorde ett annat experiment! Med ett fullladdat batteri med vilospänning på ca 12,8volt Dippade volten ner ända till ca 11volt under startförsök! Är det då dåligt med ström så att styrenheten stänger ner? eller är det acceptabelt? Ska prova göra samma experiment på min andra bil imorgon och se! Ikväll vart det för mörkt för att se något!

Jag undrar även vilket ohm värde kammaxelgivaren borde ligga på fick fram dryga 128ohm ur den nu? Känns som jag gjort något knas!!

Mvh Torgny
Hallo! Tror jag har funnit felet! Har infunnit mig med att sockel A2 går till just tändsystemet på min bil! Det var tydligen olika beroende på styrsystem! Hade jag ingen aning om! När jag prövar sockel A2 så lyser endast dioden så fort man slår på tändningen med kabeln i! Sen när jag mäter i kontakten till vevaxelgivaren så får jag fram ynka 0.07volt! Har läst någonstans på detta forum (tror jag) att det ska vara ca 3.4volt på röda plus kabeln där! Mätte även på min andra 850 och det låg mellan 3.2-3.4 volt där med tändningen på!

Då är min tanke att kabeln har skavit sönder på något ställe eller dylikt och jordar sig själv!? Därav stör det ut blinkdosan så att dioden lyser hela tiden! Därför har knappt någon spänning på kabeln till vevaxelgivaren!

En annan tanke jag har är styrboxen! Men har inte funnit något sätt att testa denna? Misstänker att det ända sättet är att sätta den i en likadan bil och se om den startar??

Ifall min första tanke är rimlig! Är det då någon som sitter på ett kopplingsschema till vevaxelgivaren?? Det vore perfekt så att jag lätt kan hitta vägen den kabeln tar! Annars får det bli att skala bort plaströren på kabelstammarna och följa den på det viset istället!

Tacksam för allt ni vill bidra med! :)

Mvh Torgny
darkien skrev:11 volt låter lite för lågt vid start
Min andra bil startade med ca 11.8 volt i vilospänning! När bilen stått ute i det kalla en bra stund! Så tycker det är konstigt om det är det! Samt varför skulle detta leda till att vevaxelgivaren blir utan ström med enbart tändningen på? Bara en tanke! :)

Mvh Torgny

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]