Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanus
Upptäckte en sak då jag var ute och körde i helgen ( - 33 grader ) jag hade värmaren inställd på auto , tyckte inte värmen riktigt räckte till , prövade att slå på den manuellt , då blev det riktigt varmt ! förmodligen går den inte på full effekt då man har den på auto ( går ju ha på auto och ändå starta manuellt )
Användarvisningsbild
av xerent
Extravärmare auto kan ju köra värmaren på halvfart också.
Konstigt att den inte förstår själv att värmen då inte räcker. Men jag har sett många ogenomtänkta styrsystem i mina dagar...
Användarvisningsbild
av bem
stefanus,
Vad har du för Volvo och vilken årsmodell?
Antar du har Webasto värmare i din Volvo?
Jag har också tyckt mig märka att det brassar på lite bättre med värme i kupén om man startar värmaren manuellt istället för att den startas via auto.

/Bo
av ahlis1
Ser man nånstans att värmaren startat per automatik? Jag har inte sett det annat än när man startar den på timer eller manuellt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tycker tvärtom, bättre värme om man har den i läge auto, om man slår på den manuellt är det som att den inte går på maxfart. Körde imorse till jobbet vid -34 gr då låg motortempen kring 76-80 gr. Ecc på26. Dieselvärmaren brukar slå av vid en motortemp på 75 grader men nu när det är såhär kallt verkar den gå ner på halvfart istället

/Kalle
Användarvisningsbild
av apersson850
~Kalle~ skrev:Ecc på 26.
Jaha, det förstås, norrlänningar ska showa med kortbyxor mitt i vintern. :P
av jpennerb
apersson850 skrev:
~Kalle~ skrev:Ecc på 26.
Jaha, det förstås, norrlänningar ska showa med kortbyxor mitt i vintern. :P
26 grader!! :-O)

Jag har våran inställd på 19 grader nu på vintern och 23 grader på sommaren. Går det det ens att få upp värmen så pass mycket när det är -30 grader ute? Fläkten lär få för fullt i en timma... :roll: :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kör man med låg belastning, t.ex. låg fart, i minus 33 vore jag inte förvånad om värmaren går konstant för att kompensera att så mycket värme vädras ut genom avgaserna (pga att dieselmotorer arbetar med stort luftöverskott).
av stefanus
Nog räcker värmen till gott och väl , men värmaren får så klart jobba hårt , - 42 för nått år sen , varmt å skönt i kupen

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]