Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToXtreme
Hej!

Då min rubrik är lite luddigt skriven (kom inte på någon bra rubrik) så ska jag förklara mina problem.

Jo, igår när jag och sambon skulle åka iväg så var bilen stendöd. Fjärrlåset var dött så fick öppna den manuellt. Kom in i bilen och vi ringde svärfar som fick komma med startkablar. En halvtimme senare tutade bilen igång!

Men det urladdade batteriet drog med sig en mängd olika fel!
1. Pinnen på förardörren åker inte upp när man låser upp bilen. Den försöker komma upp men åker ner igen.
2. Innerbelysning en lyser mycket längre än vad den borde göra.
3. Airbaglampan lyser.

Lampan för öppen dörr lyser inte.
Någon som har en aning om vad felet kan vara? Bilen går att låsa som den skall och så. Kan det vara ihoplänkat med att Pinnen inte åker upp?

Mvh
Jimmy
av ToXtreme
Kom på att farthållaren lagt av också!

Känns väldigt konstigt att alla dessa felen uppkom samtidigt så jag har ju mina spekulationer i att något av alla sakerna stör ut allt de andra också, förslagsvis pinnen som inte åker upp.

Kan det vara som så att bilen tror att dörren är öppen men ändå inte och därmed vägrar låta airbagen vara aktiv och farthållaren att kicka in?
Det var inte mycket till respons här. Ingen som har den minsta lilla aning till något av felen?

Dörrpinnen fixade jag i vilket fall igår så nu löper den som den ska igen. Ska se imorgon om det tagit bort fler utav felen, ska bara ladda upp batteriet först.

Kan dålig kol i generatorn, alltså dålig laddning av batteriet skapa sådana här spökerier?
Användarvisningsbild
av vetten
Testa att mäta hur mycket generatorn laddar om du är osäker, mät också batteriet med motorn avstängd så får du ju koll på det. Generatorn ska ladda ca14V och batteriet ska ligga på ca12V vid avstängd bil.
Om låsningen krånglar kan det bero på att någon dörrkontakt är dålig och håller på att ge upp.
av ToXtreme
Tack för lite respons :)

Batteriet sattes på laddning under igår kväll så ska och montera det sen innan jag mäter. Så får jag la i värsta fall byta ut kolen om det är det som krävs.

Är nyfiken på att se hur mycket dörrpinnen skapade spökeri då jag inte haft igång bilen sen jag fixade den :roll:
Användarvisningsbild
av Perc
Om batteriet plötsligt har dött så lagar man inte felet genom att ladda det. Antingen är batteriet kass eller så är det bilen som laddar dåligt eller drar tjuvström.
Användarvisningsbild
av Vojje
Variosboy skrev:Det räcker inte att ladda ett bilbatteri över natten bara.
Räkna med ett par dygn innan det är klart!
javisst, om man har en laddare som levererar 1A. Bör undvikas för annat än underhållsladdning om man inte har all tid i världen.
av ToXtreme
Batteriet dog för att jag glömt släcka läslampan. Batteriet fick stå och ladda i ett dygn och har mätt upp 14v vid laddning och ca 13v vid avstängt.

Felen är dock kvar, blir inte riktigt klok på det. Ska ta och kolla säkringarna nu i veckan då det inte snöar och är det inte dem så vettefan vad det är för fel :cry:

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]