Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör inte hemifrån utan telefonen... :)
Skulle det hända så är det inte hela världen om det kommer ett meddelande i den som berättar att bilen flyttat sig från inställt område.
Nycklarna kan ju bli stulna så det är väl inte en speciellt optimal lösning???
Användarvisningsbild
av johnse
Det skulle ju kräva att du varje gång du kör bilen har mobilen framme med appen öppen, så att den kan skicka dina GPS-koordinater till VOC för jämförelse med bilens. Tänk dig hur det hade börjat plinga som fan när du körde ner i en tunnel. :)

Dessutom skulle ju även bilen behöva sitta och skicka position - jag tror inte den gör det löpande nu utan skickar bara om VOC begär det eller när en resa är avslutad.
Användarvisningsbild
av joel80
I en androidtelefon kan man ha processer som arbetar i bakgrunden. Jag har automatik på olika funktioner där t.ex wifi automatiskt slås på när jag kommer inom 500m från hemmet. Tror jag ställt in den på att kolla var 5:e minut. Drar inte speciellt mkt batteri.
Att telefonen skickar info till VOC med jämna mellanrum eller bara svarar när den får en fråga från VOC är fullt möjligt.

Även i en tunnel kan telefonen positionera sig med triangulering av mobilmaster. Det blir inte lika exakt som gps men tillräckligt. VOC i bilen borde kunna göra desamma.

Eftersom det här är en "önsketråd" så har ju inte VOC funktionerna ännu.. b.l.a verkar det som att den inte har någon push-notis för varningar eller så. Många andra program har det.. t.ex mailklienten för gmail som direkt meddelar mig om jag fått mail,även om inte mail-appen är öppen. Alltså en funktion som redan finns i mobilen.

Att bilen automatiskt skickar sin position ett par gånger några minuter efter start och jämför med telefonen är inte en omöjlighet. Alltså det handlar ju om vad man vill att den ska göra.. alltså en programmeringsfråga.

Jag ser inte det stora problemet. Med lite konsekvensanalys innan man programmerar en sån funktion kan man absolut få det att fungera. Inget jag tror kommer komma.. men jag skulle vilja ha det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hittar ingen tråd men kan ja ha flera bilar med VOC i appen?

Idag måste ja logga ut och skriva in ny användar info för att byta bil.
av extragloves
Perra83 skrev:Hittar ingen tråd men kan ja ha flera bilar med VOC i appen?

Idag måste ja logga ut och skriva in ny användar info för att byta bil.
Nej

Det finns en app som heter Volvo Heater som jag använder till min andrabil
Användarvisningsbild
av GustavE
Önskemål:
Medelförbrukning per resa, mellan vilka platser och sträcka i körjournalen direkt i listan med alla resor utan att behöva klicka på varje resa. Nu har dom bara körtiden synlig direkt i listan.
Automatiskt utskick av körjournalen till en viss e-postadress med lagom mellanrum. Som det är nu måste det göras manuellt och körjournalminnet i appen är bara 40 dagar.
Som någon skrev tidigare, motortemp. Gärna en massa andra grejer också som i torqueappen, tänk så fint att få det direkt utan OBD-läsare :)

Att man inte kan få oljenivå, och lufttemperaturer ute/inne från bilens egna mätare i appen kan bero på att dessa mätare drar ström. Att VOC i Göteborg kan se det beror på att man har bilen igång när man pratar med dom. Dock räcker ju det lilla batteriet i en sån där ute/innetermometer man har hemma i många år så vet inte om min teori stämmer. Att motoroljenivå inte kan kommas ihåg av bilens dator det värdet som var när den stängdes av, vilket troligen är fallet med servicestatus, lampor, bromsolja och spolarvätska kanske är att motoroljan ska kollas några minuter efter avstängning.
Användarvisningsbild
av joel80
Det där med 40 dagar.. i appen kan man bara gå tillbaka 40 dagar.. men loggar man in via minvolvo-sidan på en dator kan man gå tillbaka mer än ett år. (Jag kan gå tillbaka till när jag hämtade ut bilen 3e jan 2013.)

En autoexport som man kunde ställa in vore fint! Likaså att välja lite mer vad man vill exportera, så som medlförbrukningen som du säger.
av Ulmerkotte
Värmartimern i appen visar 0:00, oavsett vad som ställts in, (det blir rätt i bilen) är det samma för er?.. Trippmätare visar bara "?".
Användarvisningsbild
av bem
Ulmerkotte skrev:Värmartimern i appen visar 0:00, oavsett vad som ställts in, (det blir rätt i bilen) är det samma för er?.. Trippmätare visar bara "?".
Samma här vad gäller trippmätare 1 och 2 och jag vet en till som har samma problem, GustavE här på forumet. Bägge har vi V70 2014.
Värmarens timer visar dock rätt här i VOC appen.

/Bo
Användarvisningsbild
av Jorglund
Samma problem med min ang. trippmätare 1 o 2. Visar bara ? i både appen och på VOC hemsidan.
Har påpekat till ÅF och support på VOC ang detta i höstas. Ingen verkar ha en lösning än..
Värmaren inga problem dock.

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

Dina frågor kan du också pröva […]