NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag tänkte renovera dieselvärmaren igen. Enkelt tänkte jag då jag gjort det tidigare. MEN... Den där sista cm som behövs för att få ut värmaren saknas. När jag flyttar fram motorn så saknas den där ynka cm. Motorn fjädrar tillbaks över 1cm igen! Så har den aldrig gjort tidigare.
Bilen står i ett flerbilsgarage med inga balkar etc som man kan talja i osv.

Värmaren etc är helt löst...
Har ni några tips på hur jag kan få fram motorn den där sista cm??

Tack på förhand.
Kanske du får släppa någon skarv på avgasröret. Kan du fixa en träkil att sticka mellan på något ställe. Kan du behöva lossa någon kylar/intercoolerslang? Kanske släppa slangar mellan värmepaketet och motor?

Några tips utan att egentligen veta hur det ser ut på din bil...
Oftas drar jag fram motorn och sätter i skruven till motorfästet så kan den inte kasa tillbaka
Hjälper inte detta så tar jag ett spännband och krokar i öglan och balken
Spännband i öglan och balen, kan du vidareutvecka detta är du snäll? :)

@Raymond: Vilken är det? Är det den som sitter precis ovanför värmaren? Bild etc vore också tacksamt.

Min kollega får hämta å lämna mig imorgon då bilen inte går att köra i detta tillståndet :)
Det är faktiskt helt sjukt men ... Igår tvingade jag ut värmaren.
Idag när jag skulle montera tillbaks värmaren fick jag tillbaks den på 3 minuter! Helt sjukt. Märkte sedan att anslutningarna var feljusterade och svor och blev tvungen att ta ut den igen. Tog 1 min. Justerade anslutningarna och fasade för att sätta tillbaks den igen. Tog 2 minuter.
Ändå hade jag våldsamma problem igår att få ut skiten.
Sedan blev jag störd många ggr via telefon så att lite misstag gjordes och fick lossa allt igen 2ggr om, suck... Imorgon skall jag funktionstesta värmaren och hoppas nu att det var fläkten som var dålig och inte styrenheten! :)
Ja, visst är det konstigt :D

Vid första anblick på värmaren ser det ju omöjligt ut men precis som dig så har jag monterat bort samt återmonterat och testkört min flera gånger samma kväll i höstas när jag kände att det var dags att ta tag i problemen min hade.

Köpte packningssats och en ny glödsil och monterade ihop efter noggrann rengöring och sen dess har den funkat prima. Bestämde mig för att ta ur den och plocka isär den efter jag läst din och andras gamla trådar om renovering och montering :wink:
av timebandit
Kul att någon har fått nytta av mina trådar, det känns lite extra kul faktiskt :-)

Mmm, tröttheten påverkar säkert inte. Ändå har jag gjort det 2-3 innan... Men jaja :-D vet inte om värmaren funkar till 100% då batteriet la av i lördags. Men nu är allt bytt utom temp och överhettningsgivarn. Å styrenheten. Nu fan måste det vara nog. Eberspächer Rekommenderar service varje år, konstigt att Volvo /Bilia inte nämner något heller. Kunde hittat en enklare placering så man kan serva den lättare.
Ja, har hört att på nyare v70 sitter den bakom kofångarplasten? Vet ej om detta stämmer men att riva ner fronten låter inte heller skoj.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌