Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flimbert
Bytte idag skivor och bromsok fram på min 244 -86. Luftade alla ok och nipplar, dvs. även dom där bak. Luftade först me en tryckluftsdriven luftare och hade sedan fars gubben till det sista pedal pumpet.

Kom bara bromsvätska vid "pedalluftningen". Men nu blir de inget tryck i "pedalen". Renoverade oken bak och bytte skivor bak för någon månad sen och de gick fin fint.

Kollat alla bromsrörs anslutningar och alla nipplar på alla oken men ingen av dom är blöta. Fars gubben säger att det är packningarna i huvudbromscylindern som e kass. Får ta hans bil in till biltema och köpa en renoveringssats för min stannar inte i första taget just nu :???:

Läst en del inlägga och sett att många skriver att man måste lufta huvudbromscylindern också men jag gjorde en snabb kolla idag men hittar ingen nippel. Ska man bara lufta genom att plocka bort bromsrören? Gör man detta så borde de väl bli luft i systemet ialla fall vid montering av bromsrören!?

Har någon nån bra sprängbild över h-cylindern så skulle jag vara mycket tacksam! Har aldrig utfört sådana ingrepp tidigare.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Släpp lite på rören och dra igen, precis som du gör på luftnipplarna på oken.

Men det är lite farligt att lufta med pedalen på en gammal H-cylinder. Det kan vara lite rost och skräp längst fram i cylindern där kolven inte har varit på länge, då finns det risk för att riva sönder tätningarna på kolven. Undvik iaf att trampa helt i botten.
av Flimbert
Oki. Man tackar för tipsen för nu vet jag bättre :D Har precis varit på Biltema och inhandlat en ny h-cylinder för 349:- å hoppas på att det ska funka efter byte i eftermiddag.

Var lite skum på bromsslangarna på vänster fram för "gängorna" som bromsrörs nipplarna skurvas in i på slangarna var ej så fina men kollade idag igen och dom är torra utanpå så dom måste ju va täta, me tanke på att det bara kom vätska de sista jag luftade.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]