Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av grabb85
Har tröttnat på mitt nuvarande jobb på Renova i Göteborg (lastbilsjobb) och funderar på om man ska gå vidare med något annat.

Har alltid varit intresserad av fordon av alla slag och sen jag köpte min V70 i somras så har det slagit mig att det är nog igentligen mekaniker jag vill ha som jobb då jag älskar att pilla med bilar och speciellt volvo är skoj.

Har några frågor till er som är meckar här på jagrullar för några finns det nog här, är det lätt att få jobb och går det på något enkelt sätt att få in en fot?

Gick transport på gymnasiet och fick alla körkort och gjorde även en hel del vanliga fordonskurser för både bil och lastbil men dock inte så invecklade.

Finns det något sätt att bygga ut utbildningen och rikta den mer på mekaniker eller ta någon typ av praktik med mindre lön något halvår och lära upp sig?

skulle va tacksam för svar då jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja.

Mvh Henke
Användarvisningsbild
av CarMan
är man duktig & har erfarenhet, så får man alltid job.
är men en i mängden så geler det att ha tur.

Du bör ha mycket bra elkunskaper & kunna jobba under press/stress. o nte bli iritarad över att det är trånkt m.m.
det här med el är viktig! har du lätt för detta så är det ett jobb för dig. det mekaniska kan dom flästa lärasig så det är inget du behöver konsentrera dig på så mycke.

kan du ohmslag & effektlagen i hvet?
hade du bra betyg i matte?
2 seriakopplade motstånd, ger det ett högre , lägre eller samma motstånd?
vet du vad en sinuskurva är?
vad är amplitud?
kan du hantera ett ocioskop?
kan du förklara när man har spänning på följande stift på ett relä? (30, 85, 86, 87, 87a, 87b)
--------------------------------

klarar du alla frågor utan att slå upp dom i en bok?
av grabb85
CarMan skrev:är man duktig & har erfarenhet, så får man alltid job.

Du bör ha mycket bra elkunskaper & kunna jobba under press/stress. o nte bli iritarad över att det är trånkt m.m.
det här med el är viktig! har du lätt för detta så är det ett jobb för dig. det mekaniska kan dom flästa lärasig så det är inget du behöver konsentrera dig på så mycke.

vad är amplitud?
kan du förklara när man har spänning på följande stift på ett relä? (30, 85, 86, 87, 87a, 87b)

hehe näää är kanske ingen expert på el men går ju att lära sig det med då intresset finns men har aldrig gått någon riktig elutbildning på det sättet utan har bara varit enklare saker i gymnasiet, typ som att mäta lite saker med och hitta simulerade elfel i bilar vi övade på men inte så mycket sånt i praktiken sen.
Användarvisningsbild
av CarMan
grabb85 skrev:
CarMan skrev:är man duktig & har erfarenhet, så får man alltid job.

vad är amplitud?

hehe näää är kanske ingen expert på el men går ju att lära sig det med då intresset finns men har aldrig gått någon riktig elutbildning på det sättet utan har bara varit enklare saker i gymnasiet, typ som att mäta lite saker med och hitta simulerade elfel i bilar vi övade på men inte så mycket sånt i praktiken sen.
jag tvivlar inte på att du inte kan bli en bra Volvo mekaniker. men svar på frågan om det är latt att få job blir nu NEJ

Föregående ägare till min 745-a me[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarn[…]

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]