Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PelleH
Hade problem med att armaturen inte fungerade så den visade konstant tom tank. Hade en liggande så bytte till den. Nu visar den dock fel. Vid tom tank visar den full o tom vid full. Jag tog pumpen från den som satt på bilen o bytte till den andra. Jag har tydligen bara en pump i tanken o ingen under förarstolen. Såg även att armaturerna inte är likadana. Vad är enklast? Fixa ny mätare i instrumentet eller skaffa en annan armatur. Kan man lägga upp bilder så har jag på båda armaturerna.
av NilsO
När 940 kom ändrades "riktning" på nivågivaren. Med mätare från 940 och givare från 740 – eller tvärtom – går mätaren baklänges.

(Med tillägget att 740 91–92 har samma mätare och givare som 940. Så en nivågivare från en sådan fungerar också på 940.)

Jag tror inte det är så lätt att få dit en 740-mätare på din bil, så enklast är nog att byta nivågivaren i tanken.

Edit: Du ska ha en nivågivare från årsmodell 93–98 för att det ska funka på årsmodell -97.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av PelleH
Jag tror ja får nå fel. Klippte kablarna o la om dom. Mätaren visar lika fel då mätaren verkar va smart :) Börjar luta åt en ny :p
av umekille
Enpumpssystem har högre tryck på spridarna så en pump från
ett 2-pumps kan få bilen starta till men inte gå igång.
Du måste ha rätt armatur och tyvärr kostar dem en slant som nya.
Begagnad skall du ha tur om du hittar någon.
av NilsO
PelleH skrev:Jag tror ja får nå fel. Klippte kablarna o la om dom. Mätaren visar lika fel då mätaren verkar va smart :) Börjar luta åt en ny :p
Javisst – det spelar ingen roll om man byter plats på sladdarna. Som sagt behöver du en nivågivare från sena 940, och en pump från sena 940. Det går att pussla ihop, eller så tar man en hel armatur (ny eller begagnad).
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]