Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Från mrf hemsida
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/fragorochsvar.aspx

21. Felaktig mätarställning
Fråga: Mätarställningen stämmer inte på den bil jag köpt av en bilhandlare. Bilen har gått 18000 mil istället för 8000 som angavs i kö-peavtalet. Har jag rätt att häva köpet?

Svar: Ja, du har rätt att häva köpet eftersom den verkliga körsträckan överstiger mätarställningen med mer än 50%. Du kan också välja ett prisavdrag. Om avvikelsen varit mindre får köparen normalt ett prisavdrag. Ett sådant prisavdrag beräknas som skillnaden i pris enligt Autodatas försäljningsprislista för en bil med de olika körsträckorna.

Vilken otur att det inte var 50% då, ifall du ville häva köpet.
Tänk på att det där är deras egna regler, inte lag. Enligt konsumentköplagen är bilen felaktig om:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Jag vill påstå 42% högre miltal än det står på papperet är en väsentlig avvikelse. I och med det har du rätt till 1)avhjälpande 2) prisavdrag 3)hävning
Råkade ut för samma sak. Bilia kompenserade detta med att sätta in pengar på mitt volvokort.
Tror att min XC70 hade rullat 700mil mer än på kontraktet. Fick välja mellan 7000kr eller så gick köpet tillbaka. Valde att behålla den för var ett bra pris och en fin bil :D
Moody skrev:Ökning från 700 till 1200 är väl ökning med ca 71%
Haha, det har du helt rätt i :)
Pratade med säljaren idag och enligt honom står det fel i bilens historik (av någon konstig anledning). Det är 700 mil som gäller och jag ska få "bildbevis" imorgon :)
GreenTurtle skrev:Pratade med säljaren idag och enligt honom står det fel i bilens historik (av någon konstig anledning). Det är 700 mil som gäller och jag ska få "bildbevis" imorgon :)
Var hade du fått 1200mil från då från början ?
mortimer skrev:
GreenTurtle skrev:Pratade med säljaren idag och enligt honom står det fel i bilens historik (av någon konstig anledning). Det är 700 mil som gäller och jag ska få "bildbevis" imorgon :)
Var hade du fått 1200mil från då från början ?
Som sagt, det stod noterat på "MIN VOLVO"-sidan (historik) att senaste händelse var "byte av sommar/vinterdäck, mätarställning 1200 mil"

Frågan är bara var servicesnubben fått den siffran ifrån?

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]