Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
perhall, intressanta teorier kring marginalkostnad. På allt utom drivmedel och värdeminskning ligger du nog för högt, säkert dubbelt så högt som mina teorier. Det är åren som kostar, inte milen.
av Mwi
Uttryckte mig kanske lite diffust om milersättningen 35:-/mil är brutto, vilket för mig blir netto 26,75:-/mil. Jag tror att din uppskattning av extrakostnaden 22,50:-/mil stämmer bra perhall (bara bränslet kan bli uppåt 16-17:-/mil), så netto på milersättningen kommer bli 4,25:-/mil(26,75-22,5). Och om man nu har otur på tjänsteresan, ett stenskott och man tvingas byta framruta a 1500:- innebär 350 mil extra för att komma på noll. Eller en krock där man är vållande eller någon vandaliserar bilen, självrisk 4000-5000:- det blir runt 1000 mil för att komma på noll. Har faktiskt en okey uppgörelse med en biluthyrare på att hyra V60/V70 diesel automat, hyr ca 10 gånger/år och kör 200-300 mil/gång. Det kostar min arbetsgivare mindre än 35:-/mil inklusive bränsle, och jag får inte en massa mil på min egna bil. Är inte heller intresserad av tjänstebil, även om det kunde varit ett alternativ. Sammanfattningsvis är jag nöjd, får prova många nya Volvo modeller och det blir billigare för arbetsgivaren än att äga en bil, eller att betala mig 35:-/mil brutto.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:(bara bränslet kan bli uppåt 16-17:-/mil)
Hur sjutton kör du egentligen?! :)
Med en kostnad på 17kr/mil i bränslekostnad med en FT måste du ju dra 1,8l/mil! Lyckas du dra så mycket måste det ju vara nått fel på bilen.. eller din körstil. ;)
av Mwi
joel80 skrev:Hur sjutton kör du egentligen?! :)
Det är räknat på bensin 1,1 l/mil 98 oktan :oops: blandad körning, nu kör jag näst in till bara på E85. Bensin blir det i undantagsfall, bara om man skall göra någon långkörning där det är glest med mackar. Sedan undviker jag glädjekalkyler när jag räknar på bil kostnaden.
När jag kör D3 eller D4 automat brukar jag ligga runt 0,61 l/mil mätt vid pump.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]