Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Hej, har 2 utetemp mätare till 700 serien som visar helt fel. har köpt en ny givare från volvo och när jag kopplar in dom rakt på batteriet för att prova så visar dom 88 grader, båda mätarna och både med gamla och nya givarn. Någon som har erfarenhet av detta fel? Kan båda mätarna vara sönder eller är det fel på kablarna/kontakten som fästs bak på mätaren?
av Maacke
Tror inte det, har inte reagerat på något sånt. Ska kolla igen, men 88 F skulle väl bli 31 grader och så varmt har jag ändå inte i garaget.
av Candypig
Maacke skrev:Tror inte det, har inte reagerat på något sånt. Ska kolla igen, men 88 F skulle väl bli 31 grader och så varmt har jag ändå inte i garaget.
Kollade själv på det, lite väl varmt kanske :lol:
av Fredrikbrodin
Maacke skrev:Tror inte det, har inte reagerat på något sånt. Ska kolla igen, men 88 F skulle väl bli 31 grader och så varmt har jag ändå inte i garaget.
Det kan inte vara så att sommaren har flyttat in i ditt garage då?? ;)
av Maacke
Nej nej det var kanske 10 grader när jag provade den. och ena är från sverige och den andra tog jag ur en kompis 740 som var finsksåld så dom är nog inte inställda på fahrenheit, och hur stor chans är att båda mätarna skulle ha samma fel ??:-/
Kanske det är något med kontakten och kablarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Maacke skrev:Kanske det är något med kontakten och kablarna.
I sluter på -70-talet monterade jag en original yttertemperaturmätare på en Volvo 264. Enligt original monterinsanvisning skulle givaren monteras under stötfångaren vid vänster stötfångarfäste. Inga problem att montera den, men han kom tillbaka något år efter för den visade fel. Det visade sig att jag slarvat med att "skydda den". Det hade rostat runt fästet så det blev dålig jord. Ordentlig rengöring och rostskydd så fungerade den igen. I alla fall dom åren jag jobbade kvar där. Om det monteras likadant i 740 vet jag inte, och dom "enklare" mätare man köper idag behöver man inte jorda. Dom har ju "återledare" i samma kabel.

Mvh
Lennart
av Maacke
Provade mäta motstånd i kablarna och det var det inge problem med. Jag har installerat en uttemp mätare i 240in också och där var det inga problem alls.
Inte är det direkt någon rost eller sånt på dom här grejerna så måste vara att mätarna är sönder.
[img][IMG]http://www.forumbilder.se/DBJJF/120140105-141932.jpg[/img][/img]

Åker bort i minst 2 veckor ida såkommer inte hinna prova något mer just nu, ska väl prova ta upp dom senare och se om någon lödning är spräckt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Maacke skrev:Inte är det direkt någon rost eller sånt på dom här grejerna så måste vara att mätarna är sönder.
Jag menade inte att det skulle vara rost på själva mätare, utan mellan själva fästet för givaren och stötfångarfästet. Men som jag skrev, jag vet inte om det är samma på denna. Provar du den utanför bilen, måste du ju ha en gemensam jord för både instrument och givare. Sedan kommer jag inte ihåg om den kopplades till 12V eller om den kopplades till samma som tank och tempmätaren.

Mvh
Lennart
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]