- sön 19 jan 2014, 13:08
Beror ju på bilens övriga skick, men nej det är inte för mycket tycker jag.
Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev:Byt topplockspackning samt topplocksbultarna och alla packboxar. Byt även kamremstransmissionen.Bra att lära sig nya saker. Jag var inte klar över detta med planing. Lärdomen har arkiverats som nyttig kunskap
Det som hänt är att motorn blivit för varm. Topplocksbultarna, framförallt i mitten längdar sej och du har inte längre något spänn, packningen tätar inte längre och motorn tar in vatten. Därför går den som den gör. Du ska INTE, DÅ MENAR JAG INTE! se till så toppen är planad. Se till så packningsytorna hela, rena och är fina, görs med en brynsten. Men planing är nåt som för det första inte behövs och för det andra utför inte ens 2 av 10 det på rätt sätt.
Först.. Topplocket får bukta upp till ca 0,5mm medans det endast får planas ca 0,2 från grundmått, alltså sedan det var nytt.. det får också skeva mera än det får planas (0,3mm vill jag minnas). DVS INNAN det bör planas.
OM planing ska ske, ska locket planas medans det är förspänt i bordet upponed med samma moment som i bilen. Nåt som sagt alla i stort sett struntar i. Det planas vilt.. Och folk får topplock som är plana undertill... med bågnade överdelar där kamaxlarna går. Kalas för den som säljer tjänsten. Anus för den som ska äga bilen.
Är du nybörjare så gör INTE jobbet. Det är inte så att säga ett lämpligt förstajobb att inleda mekkarriären med. Låt någon som vet vad han gör utföra jobbet. Därmed INTE sagt att man måste lägga 15-20.000 hos någon verkstad. Man får räkna med att material ligger på ca 4-5000 och jobbet är runt 6-8 timmar om inga överraskningar sker. Det går att påverka materialkostnaden genom att välja inköpskanaler och det går att påverka arbetskostnaden genom att leta lite.
Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]