Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis köpt en XC70 -14 (en "demobil").

Enligt annons och på underskriven orderbekräftelse från säljaren står det att bilen rullat 700 mil, men när jag nu ska hämta bilen ser jag att den rullat 1200 mil (nästan 50% mer).

Självklart så kommer jag att ta upp detta med säljaren när jag hämtar den i veckan, men vad har jag för rättigheter här? Naturligtvis så kommer jag inte att häva köpet pga. detta men kan jag "kräva" någon slags ersättning/kompensation och i så fall vad?
Självklart skall du kräva ersättning. något tillbehör eller några tankar bränsle :!:
Står det i din underskrivna orderbekräftelse att den ska ha rullat 700mil så hade jag allt krävt ordentlig kompensation. Värdeminskningen borde vara ca 20kr/mil, så utan vidare 10.000kr i lägre värde.
Splitter nya vinterdäck på volvo alufälg och första servicen betald. O har de någon form av maxitrygg/select garanti så ska den utgå från mätarställningen som står på bilen när du hämtar den och inte 700mil.
Konsumentköplagen § 16 och framåt.

Jag skulle nog beteckna det som ett fel i varan. Alltså har du möjlighet till prisavdrag (vilket verkar det smidigaste i ditt fall). 500 mil x 4 kr per mil. Jag skulle vilja ha prisreduktion med uppskattningsvis 2 000 kr eller produkter/utrustning för motsvarande belopp. Varför inte be att nästa service inkluderas?
Gå in på bilpriser.se och slå din bil med dels 700mil på mätaren och dels 1200mil på mätaren. Skillnaden däremellan 'r den kompensation du ska ha. I annat fall hade jag hävt köpet utan att tveka.
Jag skulle hoppat av affären. Otroligt ohederligt av säljaren.

Det finns gott om bilar till salu, stöd inte de som är ohederliga.
andreas_lofgren skrev:Jag skulle hoppat av affären. Otroligt ohederligt av säljaren.

Det finns gott om bilar till salu, stöd inte de som är ohederliga.

Det hade jag oxå gjort, detta är ett klart tecken på falsk varudeklaration.

När jag köpte min V70 råkade jag ut för samma sak men tvärtom.
Bilen skulle ha rullat 9100 mil enl annons och kontrakt men den hade bara rullat 8100....
valln skrev:Det finns en formel från konsumentverket, använd den och se vad det blir för avdrag.
Har du länk?
Den formel det hänvisas till används snarare om du köpt bilen, det blir fel på den och köpet hävs efter en viss tid/mil.

Men det är väl bara att ta upp det med din säljare. Gör det utan att blanda in konsumentköplagen, men säg att eftersom bilen har gått längre än vad avtalet säger så förväntar du dig en kompensation antingen i pengar eller att de bjuder på nästa service. Så mycket mer torde inte dessa mil vara värda. Och går de inte med på detta är det ju upp till dig om du vill köpa bilen eller inte (du får då hänvisa till KKL om de inte vill häva köpet själva).

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]