Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Hur får ni reda på detta? Finns det något officiellt uttalande?
Som begagnatspekulant är det ju onekligen av rätt stor betydelse om man tänkt att köpa en 3 år gammal kärra som snart kommer upp i 9 000 mil...
av borg
Visst låter det fint med garanti o försäkring, men den gäller endast upp till 15000 mil.
Är det någon som funderat vad som gäller efter 15000 mil om man som bilägare inte gjort den åtgärden vid 9000 mil som tidigare krävdes men som Volvo tagit bort nu (som ngn har fått uppgift om) ?
Kommer Volvo i så fall lämna goodwill till de ägare som måste lyfta sina toppar, med tanke på att man medvetet tagit bort den servicepunkten?
Förstår att en det är skönt att slippa kostnaden vid 9000 mil, men på lång sikt så...
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Känns ju väldigt konstigt att man plockat bort en så pass stor grej egentligen, som vissa skrev vad händer om skitet rasar när den gått 15-20 000 mil blir nog inte billigare att byta topp om det nu skulle gå så långt.

Finns det nån länk som är från Volvo om detta eller är det någon verkstad som beslutat att det inte behövs ?

är det bara My10 eller är det 11-12 också ?
Senast redigerad av 1 VolvoFreak89, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hakank
poseidon skrev:Jag som motiverade för sambon att vi behövde byta bil då nästa service va så dyr.....

Alltså 12-13000 kr för en service gör ju 1000kr/månad i ägandekostnad som va till fördel i bytet till en ny XC70....

Hmm, tur hon inte läser här på forumet eller något om bilar över huvud taget.
Gjorde samma sak och beställde en XC60 :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoFreak89 skrev: är det bara My10 eller är det 11-12 också ?
Enligt uppgift har My 11 och 12 aldrig haft den åtgärden.
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
aha så det har bara varit My10 som haft ventiljusteringen ?

Då känns de som att det är ett intressantare motorval än T4an trodde att 11-12 också hade det. fan va gutt isåfall :D
Användarvisningsbild
av hollan
då har du fel uppgift sven
jag citerar mej själv detta gäller B5254T11 231hk 2010-2011 2009 heter B2554T9 200hk och dom har ej behövts justeras och nu behövs ej heller 231hk justeras
2012 och nyare har inte denna motor på svenskmarknad länge
Användarvisningsbild
av VolvoB20
js1 skrev:Jag kan inte tänka mig att motorn skulle tvärrasa en vacker dag bara för ventilspelet inte helt rätt. På sin höjd går motorn sämre och tappar lite effekt och får ev sämre emissionsvärden. Skulle spelet bli så stort att ett ras föreligger lär det nog höras rätt tydligt.
Det normala är ju att lyftmekanismen slits fortare än sätena. Så om ventilerna inte justeras så kommer de inte att öppna fullt och man tappar lite effekt som du säger. helt ofarligt

Dock är det tvärs om på dessa motorer, sätet slits fortare än lyftmekanismen så ventilen kommer inte att stängas helt, då läcker lite av explosionen ut varje varv och toppen bränns sönder totalt väldigt snabbt.
Användarvisningsbild
av SvenB
hollan skrev:då har du fel uppgift sven
Okej. Den uppgiften har jag fått här på forumet. Min "erfarenhet" av 2,5F är från taxi och där har ventiljustering alltid skett.
Användarvisningsbild
av js1
VolvoB20 skrev:Dock är det tvärs om på dessa motorer, sätet slits fortare än lyftmekanismen så ventilen kommer inte att stängas helt, då läcker lite av explosionen ut varje varv och toppen bränns sönder totalt väldigt snabbt.
Så ventilspelet minskar med andra ord med slitaget istället för tvärtom? Det låter märkligt tycker jag men ok, antar att du vet vad du pratar om. Då dyker ju en annan fråga upp i huvudet. Hur länge håller sätena då?

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]