Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Offer
Tjenare.

har lite problem med min handbroms på bilen. har spänt handbromsen ute vid hjulen samt vid handtaget men tar inte tillräckligt ändå. handbromsbackarna och det är relativt nytt. känns som att det kan vara vajrarna som kärvar. kan det vara så tro?
av BjarneJ
Det kan mycket väl vara vajerna som är trasiga. Om det är ett brott på höljet kan det tränga vatten in vilket får vajerna att frysa. Har du kollat den lilla armen som sitter i handbromsvajern och som går in i bromstrumman i skivan och sitter i hållaren mellan bromsbackerna? Denna rostar gärna fast och kärvar och resultatet blir en handbros som inte fungerar. Innan du byter vajrer bör du kolla armen. Ganska enkelt att åtgärda och ett vanligt fel.
av Offer
BjarneJ skrev:Det kan mycket väl vara vajerna som är trasiga. Om det är ett brott på höljet kan det tränga vatten in vilket får vajerna att frysa. Har du kollat den lilla armen som sitter i handbromsvajern och som går in i bromstrumman i skivan och sitter i hållaren mellan bromsbackerna? Denna rostar gärna fast och kärvar och resultatet blir en handbros som inte fungerar. Innan du byter vajrer bör du kolla armen. Ganska enkelt att åtgärda och ett vanligt fel.
sist vi hade nere det ( i höstas). så passade vi på att smörja upp armarna på båda sidor och det rörde sig fint så då återstår nog bara vajrarna. kanske är mest troligt att plasthöljena är spuckna och kommit in vatten och smuts
av roh66
Hej offer!

Hade samma problem på min V70 -98. Allt var nytt där bak men omöjlig få bilen
stå på handbromsen oavsett hur mycket man drog i spaken. Var in på verkstan som hade
bytt grejerna de försökte justera till det fem gånger men samma visa hela tiden.
Tillslut kom vinter,då frös vajern. Bytte den och vips så fick jag den bästa handbroms
jag någonsin har haft på en bil. Det lustiga med den gamla vajern var att det kändes
som om den gick lätt,inget kärv eller så.
Min vajer var trasig precis vid infästningen(svart plast) på bromsskölden så kolla där.

Mvh.R.
av Offer
roh66 skrev:Hej offer!

Hade samma problem på min V70 -98. Allt var nytt där bak men omöjlig få bilen
stå på handbromsen oavsett hur mycket man drog i spaken. Var in på verkstan som hade
bytt grejerna de försökte justera till det fem gånger men samma visa hela tiden.
Tillslut kom vinter,då frös vajern. Bytte den och vips så fick jag den bästa handbroms
jag någonsin har haft på en bil. Det lustiga med den gamla vajern var att det kändes
som om den gick lätt,inget kärv eller så.
Min vajer var trasig precis vid infästningen(svart plast) på bromsskölden så kolla där.

Mvh.R.
okey men då är det samma som på min då. höger låser hyfsat fint men vänster låser inte alls. får bli att beställa 2 nya och hoppas de löser sig då
av Offer
blir ju lite fundersam. för när jag söker på mitt reggnr på skruvat så står det: 1670 / 1480. och söker jag på autodelar.net så får jag 1710.
av nissesvolvo
Var inköptes handbromsbackarna någonstans? Är det tex Biltema så släng skiten och köp original. Biltemas är felkonstruerade. Jag har provat allsköns olika märken men just vad det gäller handbroms så är det original som gäller. Då får man inga inställningsproblem som man kan få annars...
av *pettson*
nissesvolvo skrev:Var inköptes handbromsbackarna någonstans? Är det tex Biltema så släng skiten och köp original. Biltemas är felkonstruerade. Jag har provat allsköns olika märken men just vad det gäller handbroms så är det original som gäller. Då får man inga inställningsproblem som man kan få annars...
Gott om okunskap hör jag..
Jag har gjort en guide här i forumet hur man ska göra för att justera bromsbackarna på 850-> och det verkar som att ingen egentligen förstår hur man gör.
Många deklarerar sin kunskap och få verkar stå upp för kunskapen eftersom det inte fungerar.

Men gör man som jag beskrivit så står bilen kvar framåt eller bakåt oavsett vart du köpte dina backar. Och den metod jag använder den som SKA användas enligt fabrikant så det är inte någon magi där heller. Inget jag hittat på och inget jag är duktigare med egentligen.

Backarna du påpekar om är inte felkonstruerade, däremot är dom ca 1,5mm kortare vid nedre anhållet, liksom mekonomens, liksom autoexpertens osv.. gör gör en vild gissning om en patenträtt. Materialbesparingen är noll och intet så det lär inte vara grejen.

Vilket i sej inte påverkar alls om du gör jobbet som det SKA göras. Dvs.. släpper på vajrarna vid spaken och DRAR UT vajrarna bakåt och återställer expandrarna till noll läget (vilket inte en enda gör..).Expandrarna går inte tillbaka till noll för att man lamt drar i vajrarna och pressar ihop backarna.
SEN monterar man nya backar och justerar ut till låsning, naturligtvis EFTER det att man kontrollerat så trummorna är släta och inte har några kanter som tar i. Efter det att backarna är låsta så backar man dom precis tills dom ligger på lite, lite, vilket är svårt för den ovane eftersom det kan vara en del mothåll med naken skiva, för det räknas med HJULET PÅ. Inte bara med skivan. Sen spänns spaken upp så den låser på 5-8 hack. Man gör några ryck i spaken och ändras spakläget så släpper man spakspänningen igen och justerar ut backarna en gång till, man var tydligen inte noggrann nog första gången då..
Så spänner man upp spakläget igen till 5-8 hack och använder handbromsen som vilken som helst.
Uppför eller nedför..
Men återigen så gör dom flesta INTE så om dom tänker efter riktigt..

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]