Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robert7539
Intressant för en själv som har en som gått 8400 mil nu, men fan så taskigt mot de som gjort detta nyligen..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
borg skrev:Vad är det som gör att man slipper ventiljusteringen när den har behövts tidigare? Och hur motiverar man att man tagit betalt av bilägarna hittills? Och varför ska man endast justera ventilerna på polis- o taxibilarna, men inte på andra bilägarnas bilar ?
Att det behövs på taxi o polis beror väl på att de körs yrkesmässigt med specialutrustning i bilen och ett rasat topplock är ett stort problem då polisen och taxiföraren inte kan åka hyrbil medans bilen är på verkstad.

Övriga förare kan ju åka hyrbil medans deras bilar står på verkstad för utbyte av topplock pga att man inte justerade ventilerna. För tex en resande säljare är ju ett motorras inget problem, bara att hoppa in i en hyrbil.
Användarvisningsbild
av SvenB
borg skrev: Och varför ska man endast justera ventilerna på polis- o taxibilarna, men inte på andra bilägarnas bilar ?
Förmodligen av samma anledning att man på dessa har med oljebyte i automatlåda i serviceprogrammet, bilen skall kunna rulla många mil. Men det är ju frivilligt att göra dessa serviceåtgärder för andra bilägare. :)
Användarvisningsbild
av Jefe
Det man kan ställa sig lite frågande till är att dom som
har gjort ventiljusteringen på My10 har alltid fått byta minst
några stycken lyftare. Om nu inte kontrollen utförs kan man ju
undra om dom håller till nästa intervall om dom ska kollas vid tex.
18.000 mil. Blir till att prata lite med min personliga tekniker till
veckan och få lite klarhet i Volvos ändrade service åtgärd. Huvudsaken
är väl att man har motorgarantin kvar om dom väljer att inte kolla ventilerna
på 9.000 mila servicen.
Användarvisningsbild
av hollan
Det jag kan tänka mej är helt enkelt att volvo har fått bannor för att det har varit en dyr service
Och att dom kanske har analyserat antal ras och kommit fram till att det helt enket är onödigt
Eller så är det pga att ft är så pass gammal att där inte finns några kvar med garanti så volvo blir ändå inte drabbade vid ras
Användarvisningsbild
av js1
Jag kan inte tänka mig att motorn skulle tvärrasa en vacker dag bara för ventilspelet inte helt rätt. På sin höjd går motorn sämre och tappar lite effekt och får ev sämre emissionsvärden. Skulle spelet bli så stort att ett ras föreligger lär det nog höras rätt tydligt.
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag som motiverade för sambon att vi behövde byta bil då nästa service va så dyr.....

Alltså 12-13000 kr för en service gör ju 1000kr/månad i ägandekostnad som va till fördel i bytet till en ny XC70....

Hmm, tur hon inte läser här på forumet eller något om bilar över huvud taget.
av borg
Undra om bilägarna kan utnyttja försäkringen om det krävs en ventiljustering, tror den gäller tom 15000 mil ?
Användarvisningsbild
av Jefe
Om det är Volvo själva som tar bort ventiljusteringen så måste ju både
garanti och försäkring gälla. Annars måste man göra justeringen för man
vill inte bli utan dom.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]