Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag bytte batteri på min bil i förrgår och idag märkte jag att "följ mig hem" fungerar inte. När jag sätter på den lyser bara led och blinkers men halvljus är avstängda. Jag gick in i inställningar och "trygghets belysning" är på eller heter det nåt annat i systemet och hur hittar jag den. Mvh Celox
Användarvisningsbild
av bem
V60 D5 årsmodell ?
Hur gjorde du när du bytte bilens batteri? (finns lite fallgropar men vet ej säkert om det kan påverka det som nu inte funkar på din bil).
Byte batteri är lätt men det är ju lite med att vänta före som kan ställa till det eventuellt för bilens elektronik.

Exempel, från handboken V60 MY14:
Ta fjärrnyckeln ur startlåset och vänta minst 5 minuter innan några elektriska anslutningar rörs – detta för att bilens elsystem behöver lagra nödvändig information till styrenheterna.

Forts från handboken V60 MY14 (jag vet ej vad du har för årsmodell så jag tog den handboken som exempel):
Trygghetsbelysning:
När funktionen aktiverats med fjärrkontrollen lyser parkeringsljus, lampor i yttre backspeglar, nummerskyltsbelysning, inre taklampor samt instegsbelysning.
Tiden för hur länge trygghetsbelysningen ska hållas tänd kan ställas in i menysystemet MY CAR, se MY CAR (s. 101).

Ledbelysning:
Omfattas av halvljus, parkeringsljus, lampor i yttre backspeglar, nummerskyltsbelysning, inre takbelysning samt instegsbelysning.
En del av exteriörbelysningen kan hållas tänd och fungera som ledbelysning efter att bilen låsts.
1. Ta fjärrnyckeln ur startlåset.
2. För vänster rattspak mot ratten till ändläget och släpp. Funktionen aktiveras på samma sätt som vid helljusblink, se Hel-/ halvljus (s. 81).
3. Stig ur bilen och lås dörren.
När funktionen aktiverats lyser halvljus, parkeringsljus, lampor i yttre backspeglar, nummerskyltsbelysning, inre taklampor samt instegsbelysning.
Tiden för hur länge ledbelysningen ska hållas tänd kan ställas in i menysystemet MY CAR, se MY CAR (s. 101).

I MY CAR hittar du under Fordonsinställningar, Ljusinställningar dels inställningar för "Trygghetsbelysning" dels "LED-belysning" (inte att förväxla med LED lampor...) och du kan ställa in tider där (Av, 30, 60, 90 sek).

/Bo
Användarvisningsbild
av sony
Min trygghetsbelysning är på i MY CAR men ändå lyser inte halvljus eller parkeringsljus. Ska testa det där med vänstra rattspaket.
Användarvisningsbild
av bem
Som jag skrev, det är i MY CAR, Fordonsinställningar, Ljusinställningar, LED-belysning, du skall in och kolla vilken tid som står inställd för ledbelysning (där halvljus lyser). Du skrev inte vilken årsmodell du har men borde vara vänster rattspak du aktiverar ledbelysning med men kolla i handboken till din V60.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
sony skrev: Ska testa det där med vänstra rattspaket.
Bra idé eftersom det är så du tänder "Följ med mig hem"funktionen. :roll:
Användarvisningsbild
av sony
SvenB skrev:
sony skrev: Ska testa det där med vänstra rattspaket.
Bra idé eftersom det är så du tänder "Följ med mig hem"funktionen. :roll:
Den följ mig hem funktionen fungerar men mitt problem är när man trycker på knappen på själva nyckel med den där lamp liknande symbol. Då lyser inte halv ljus längre utan bara blinkers och led. Bilen i frågan är 2011 årsmodell
Användarvisningsbild
av MartinS
Din bil verkar bete sig som den skall.

Trygghetsbelysning tänds med lampknappen på fjärren och tänder parkeringsljus, backspegellampor och innerbelysning.

Följ mig hem belysning tänds genom att dra på helljusspaken efter att man stängt av bilen. Den tänder då ytterbelysningen inkl. Halvljus.
Användarvisningsbild
av sony
MartinS skrev:Din bil verkar bete sig som den skall.

Trygghetsbelysning tänds med lampknappen på fjärren och tänder parkeringsljus, backspegellampor och innerbelysning.

Följ mig hem belysning tänds genom att dra på helljusspaken efter att man stängt av bilen. Den tänder då ytterbelysningen inkl. Halvljus.
Det är det som är problemet med nyckel tändes till och med halvljuset hos mig innan jag bytte batteriet för två dagar sen, nu lyser bara led,innerbelysning och parkeringsljus. Så ni menar att det är ok inget konstigt ?
Användarvisningsbild
av SvenB
Om det är något som är konstigt, så var det din bil innan batteribyte. :roll:
sony skrev:
MartinS skrev:Din bil verkar bete sig som den skall.

Det är det som är problemet med nyckel tändes till och med halvljuset hos mig innan jag bytte batteriet för två dagar sen, nu lyser bara led,innerbelysning och parkeringsljus. Så ni menar att det är ok inget konstigt ?
Det är ju så det ska fungera. Lampknappen på nyckel tänder bara parkeringsljuset/backspegellampan och innerbelysning (som Martin skriver).
Är du säker på att halvljuset tänds före du bytte batteri för så ska det inte vara.

Med vänlig hälsning
Per

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]