- lör 18 jan 2014, 17:14
#826425
Hej, jag är ny på denna sidan
-)
Det är såhär, att jag har en V70 automat, årsmodell 00, 2.4 v20 turbo (142 kw, 193hk, motorkod: B5244T) och den går helt åt helvete just nu.
Jag bor för det första i JKPG, och det va så att jag va ute o körde med bilen, den gick helt felfritt dagen innan allt hände.
Samma dag som felen inträffade så var jag på väg till A6 för att kolla julklappar till min flickvän, och det var då allting startade, det började lukta bränt inne i bilen (strax innan jag va framme) så jag fortsatte till parkeringen och parkerade bilen. När jag gick ut så såg jag att det rök från motorhuven, så jag öppnade och såg att det va slut i expansionskärlet.
Jag åkte därmed till Jula med en kompis och köpte kylarvätska och fyllde på, men det rann bara rakt igenom, fortsatte hälla i tills min kompis märkte att det forsade på marken, och det var då vi märkte att en slangklämma på understa slangen (som går till kylaren) hade gått av och slangen hängde löst..
Åkte ytterligare iväg en gång o köpte slangklämmor och ny kylarvätske dunk, åtgärdade problemet och hällde i all kylarvätska. Startade motorn med expansionskärls locket öppet, och märkte att det bubblade och att det samtidigt kom en JÄVLA MASSA vit rök från avgasröret och luktar avgaser i expansionskärlet. Stängde av bilen och lämnade den där för att åka till verkstad osv för o kolla pris, då jag tror det är topplockspackningen som gått, och verkstaden vill ha 15000 - 19000 (olika ställen) för arbetet.
Åkte sedan tillbaka till min v70 och testade att starta bilen en dag senare i veckan och då lät bilen som en båtmotor och den gick väldigt dåligt på tomgång, så jag stängde av direkt (har även tillkommit ett tjutande ljud någonstans inifrån motorhuven). Lämnade bilen på parkeringen och lät den stå (då jag inte hade tillgång till bil eller möjlighet att få hem bilen pga pengabrist just då), nu 2 månader senare så fick jag tag i en biltrailer och tog hjälp utav en kompis att ta hem bilen, (har förövrigt en 855 just nu som jag köpte pga att jag behövde en bil under tiden) och när vi startade den uppe på parkeringen så gick den fint, förutom den vita tjocka röken och gnisslandet från motorutrymmet, så vi körde upp den på biltrailern och åkte hem, så jag fick hem den till parkeringen utanför lägenheten.
Kan även tillägga att främre lambdasond är kass och det vet jag enligt felkoder en kompis tog fram. Men har varit så ett tag bakåt och ej gett någon dålig effekt eller ökad bränsleförbrukning.
När vi väl kom hem så började vi lossa på bilen, och när jag startade den för att backa ner den så lät den som en båtmotor igen och alla problemen som tillkom från start var tillbaka och det finns INGEN ork i bilen, skulle backa in den på en parkeringsficka (och det är en backe på 1-2%) och bilen ORKADE inte backa upp för den backen, när jag försökte ge den lite gas så hände absolut INGENTING, så vi fick putta in bilen på parkeringen, där den står nu.
Är det NÅGON som har någon aning om vad det kan vara för fel ? (utöver topplockspackningen, som jag fortfarande misstänker, så vill gärna få tips på hur man ser att den är kass utan att skruva bort toppen, senast jag kollade oljan var det INGET vatten där i)
MVH Pontus H! ?:-/

Det är såhär, att jag har en V70 automat, årsmodell 00, 2.4 v20 turbo (142 kw, 193hk, motorkod: B5244T) och den går helt åt helvete just nu.
Jag bor för det första i JKPG, och det va så att jag va ute o körde med bilen, den gick helt felfritt dagen innan allt hände.
Samma dag som felen inträffade så var jag på väg till A6 för att kolla julklappar till min flickvän, och det var då allting startade, det började lukta bränt inne i bilen (strax innan jag va framme) så jag fortsatte till parkeringen och parkerade bilen. När jag gick ut så såg jag att det rök från motorhuven, så jag öppnade och såg att det va slut i expansionskärlet.
Jag åkte därmed till Jula med en kompis och köpte kylarvätska och fyllde på, men det rann bara rakt igenom, fortsatte hälla i tills min kompis märkte att det forsade på marken, och det var då vi märkte att en slangklämma på understa slangen (som går till kylaren) hade gått av och slangen hängde löst..
Åkte ytterligare iväg en gång o köpte slangklämmor och ny kylarvätske dunk, åtgärdade problemet och hällde i all kylarvätska. Startade motorn med expansionskärls locket öppet, och märkte att det bubblade och att det samtidigt kom en JÄVLA MASSA vit rök från avgasröret och luktar avgaser i expansionskärlet. Stängde av bilen och lämnade den där för att åka till verkstad osv för o kolla pris, då jag tror det är topplockspackningen som gått, och verkstaden vill ha 15000 - 19000 (olika ställen) för arbetet.
Åkte sedan tillbaka till min v70 och testade att starta bilen en dag senare i veckan och då lät bilen som en båtmotor och den gick väldigt dåligt på tomgång, så jag stängde av direkt (har även tillkommit ett tjutande ljud någonstans inifrån motorhuven). Lämnade bilen på parkeringen och lät den stå (då jag inte hade tillgång till bil eller möjlighet att få hem bilen pga pengabrist just då), nu 2 månader senare så fick jag tag i en biltrailer och tog hjälp utav en kompis att ta hem bilen, (har förövrigt en 855 just nu som jag köpte pga att jag behövde en bil under tiden) och när vi startade den uppe på parkeringen så gick den fint, förutom den vita tjocka röken och gnisslandet från motorutrymmet, så vi körde upp den på biltrailern och åkte hem, så jag fick hem den till parkeringen utanför lägenheten.
Kan även tillägga att främre lambdasond är kass och det vet jag enligt felkoder en kompis tog fram. Men har varit så ett tag bakåt och ej gett någon dålig effekt eller ökad bränsleförbrukning.
När vi väl kom hem så började vi lossa på bilen, och när jag startade den för att backa ner den så lät den som en båtmotor igen och alla problemen som tillkom från start var tillbaka och det finns INGEN ork i bilen, skulle backa in den på en parkeringsficka (och det är en backe på 1-2%) och bilen ORKADE inte backa upp för den backen, när jag försökte ge den lite gas så hände absolut INGENTING, så vi fick putta in bilen på parkeringen, där den står nu.
Är det NÅGON som har någon aning om vad det kan vara för fel ? (utöver topplockspackningen, som jag fortfarande misstänker, så vill gärna få tips på hur man ser att den är kass utan att skruva bort toppen, senast jag kollade oljan var det INGET vatten där i)
MVH Pontus H! ?:-/