Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kalleidol
Är väldigt mycket inne på att köpa nya mazda 3. med sk. skyactive technogly Vet att pressen i nordamerika, samt australien hyllat den. (fel ord, de har kallat den för kungen i golfklassen osv tom.

för de som vill se lite av hyllningarna/läsa själva
http://www.ctvnews.ca/autos/mazda-3-nam ... -1.1641829
http://www.autoweek.com/article/2014010 ... /140109943
http://driving.ca/mazda/mazda3/reviews/ ... da3-sport/

http://www.caradvice.com.au/241469/2014-mazda-3-review/
http://www.themotorreport.com.au/57488/ ... view-drive

osv osv osv finns jättemånga

Har även provkört den, provkörde den samma dag som golf 7an, detta för att kunna göra en såbra uppskattning av bilarna i närtid som möjligt och mazdan vann på körglädje, växellådan och styrningen. Samt utseendet komfortbiten anser jag att den var väl så tyst som golfen iaf i hastigheter i 110km/h och under.

Samt enligt mitt tycke också bättre interiör. Stör mig inte alls på att skärmen är där uppe förstår faktiskt tanken bakom det, och ingen klagar på att både Audi och BMW har det.

Nåväl har ingen tidigare erfarenhet av Mazda, jag vet/har läst mig till att det är pålitliga bilar, inte bäst av japsarna men bra mycket pålitligare än många europiska bilar.
Och man har ju 3 års ny bilsgaranti plus ytterligare 7 år för lite smått och gott och om 10år kör vi ju alla elbilar enligt ministern (eller inte).

Och man ser många 323or och första generationens 3 och 6a här.

Men nu är frågan om någon här har erfarenheter av de nya Mazda 6, CX 5 eller kanske t.o.m nya Mazda 3 hur är dem att äga? några problem med dem? Inte sett något hittills som verkar vara ett generellt fel dock. (t. ex golfen har ju haft två fel som väldigt många har haft, dels att det kommer in vatten från AC och motorn till torkarbladen).
Och jo jag vet om att de rostar men är beredd att lägga pengar på en rostskyddsbehandling av bilen.
har med läst att den efter behandlas i holland för Sverige. Men man vet ju ändå inte hurpass bra det är i verkligheten, vibilägare har ingen statistik ännu. Men 6an är ju testad och fick 3/5 tror dem. Vilket är bättre än konkurrenterna från japan och i klass med europeerna (undantaget renault som alltid verkar få 5/5 på rostskydd).

ändrar inlägget, vibilägare nämner rostskyddet som en av de bästa sakerna med mazda 3an. Skönt/bra att veta
Användarvisningsbild
av Nexus
rostskyddet på tidiga mazda 3/ 6 var ju ett skämt. Syrran har en mazda 6 -04 tror jag. De har målat om båda bakskärmar+ bakdörrar på garantin nu grovrost igen på de. Bakluckan är rostig som på en 80-tals toyota. Undertill ser bilen ut legat på havsbotten i 40 år :-O)
Jag montera en dragkrok på pappas nya mazda 3 när modellen kom. När jag lossa krockbalken så var det rost under infästningarna och bilen var bara någon månad gammal ! Hoppas de förbättrat rostskyddet med 100%!!
Jag vet inte hur den nya är men hoppas att den är bättre än den förra.

Det är säkert en ok bil. Har endast kört Mazda 3 2013 som hyrbil i Kanada och ogillade iaf på den att knapparna inte satt riktigt där man vill (eller är van vid) och att spakarna bakom ratten var för korta så man fick ändra position för att nå dem. Fick även spel på bilen efter några mil och stannade och stängde av funktionerna som gör att det pep i högtalarna varje gång man tryckte på en stereoknapp samt att stereoenheten blinkade som ett diskotek när man ändrade något på den. :) I övrigt var den lättkörd och vettig, dånade dock betydligt mer än den saknade WV Jetta vi hade innan på samma resa men det kan ju även ha berott på däcken (Made in China).

Hur som så hoppas jag att du blir nöjd.
Jag ser utav texten att det nog inte är den nya versionen du kört. Den nya versionen har ju en scrollhjul/touch screen högt sittande ala bmw/audi/mercedes.. Där all infotainment samt gps sitter, och i de länder där bakkameran finns så dyker den upp där, vet inte varför vi inte har kamera här, det kommer väl kanske även hit vad det lider

Egentligen bara knappar för ventilationen idag, eller det finns en home, back och nav knapp samt mute också :) fast dem sitter inte riktigt där utan vid scrollhjulet...

Den kom ut i USA i slutet av 2013, precis som här..
Eller ja, i sverige kom den ut i november, men den rullas ut allt eftersom i europa, t. ex så var det nu i januari i england därför det finns så få brittiska tester av den hittills. Men de som finns visar på att den är en tuffmatch för golfen även hos testarna i europa (som ju har en otroligt positiv inställning till VW).

Ljudnivån är en enorm skillnad mellan den "gamla" och den nya, enligt tester i england är den faktiskt lika tyst som golf 7an, och tystare när den går lungt (44db) och golf 7 har 48 db när man kör lungt, men vid hastigheter omkring 70mph så är det oavgjort mellan dem.

Sedan är väl jetta en större modell och större modeller är fortfarande tystare även om utvecklingen i golfklassen gått i ett rasande tempo och bilar som var tipptopp 2012 idag är omoderna.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!