Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
V70ägare skrev:Är det trist tycker du med den höga förbrukningen som du har i FT:n? :wink:
Den går ju snålare än den 965 3,0 som min fru kör :D så det är helt ok. Och jag kommer runt 30-35 mil på en tank etanol nu på vintern vid stadskörning, det är också helt ok, med Polestar är det 258 Hp och miljöbil :D Kör man som jag runt 1000-1500 mil/år i privatbilen är det oväsentligt om bilen drar 0,8 eller 2,0 L/ mil, värdeminskningen är den högsta kostnaden på en bil i alla fall. Sen har man ju glädjen när antispinnlampan blinkar upp till 70 km/h.

Du har tydligen betydligt bättre privatekonomi än mig, oavsett vad värdeminskningen är. Vi har en bil från 2008 som köptes för 1,5 år sen för 85000kr, värdeminskningen på den har jag svårt att se skulle vara mer än 20000kr per år.
1500 mil per år vid 0,8l/mil (vår drar 0,6/l) skulle kosta 17400kr och vid 2.0l/mil 43500kr.

I min privatekonomi har ca 26000kr stor betydelse.
Räknar vi på etanol (som du kanske menar när jag läser mer noggrant ;) ) blir det ändå 11400kr mot 28500kr (räknat på 9,50kr/l).
En skillnad på ca 17000kr.. också en väsentlig summa i min privatekonomi.

Tycker att folk har rätt i att förbrukningen inte har så stor betydelse som många tror, då de helt missat att räkna på värdeminskning och andra faktorer, men tycker inte att man ska bagatellisera kostnaden heller. Det går att minska kostnadsbilden vid bilägande genom att välja en bil som drar något mindre.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
Spoiler »
Till och med bara de som heter DRIVe, dvs 109hk. 115hk D2 varianten har underhållsfritt filter.
Det var som sjutton, jag trodde även D3 och D4 och D5 hade underhållsfritt partikelfilter.
Användarvisningsbild
av joel80
Måste varit det Andreas menade.. För min D3:a har underhållsfritt filter..
Alltså han menade nog att bara de som heter DRIVe, dvs 109hk har sånt som måste bytas..

Eller?
av Lövet
Naturligtvis, men det var inte den vi pratade om. Femmorna har alltid haft underhållsfritt filter, det viktiga att hålla ordning på är att vissa fyror inte har det.
av specos
Värt att flika in är att om TS kommer över en T4F så är det, om jag inte missminner mig, ventiljustering vid 12 000 mil. Dock skall denna motor vara bättre konstruerad än 2,5FT och det handlar om någon/några få tusenlappar extra.
av Mwi
joel80 skrev: Det går att minska kostnadsbilden vid bilägande genom att välja en bil som drar något mindre.
I mitt fall så har vi ägt 965:an sedan 1999 och jag tror att värdet är nära nollpunkten på den nu, så mycket pengar har jag inte lagt på bensin till den på 14 år som den har sjunkit i värde :shock:
Jag har ganska lätt att påverka bränslekostnaden, restid mellan hemmet och jobbet är: Bil 12 minuter, cykel 15 minuter och går jag tar det 35 minuter, så jag tror inte jag har bättre privatekonomi än dig joel80 utan bara värderar en rolig motor högre :lol: Jag behöver ju inte köra bilen dagligen, och när jag kör i tjänsten hyr jag en Volvo diesel skulle aldrig få ekonomi i att köra egen bil för 35:-/mil.
av Mwi
V70ägare skrev:Jadu, könslös hoppas jag att den är, hur skulle det se ut om det hängde ett kön på bilen. :lol:
Det är inte på alla bilar könet hänger ;-//

Är lite svag för övermotoriserade bilar :roll: Den finns med mer effekt om inte 750Hp räcker, fortfarande med fabriksgaranti.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
joel80 skrev: Det går att minska kostnadsbilden vid bilägande genom att välja en bil som drar något mindre.
I mitt fall så har vi ägt 965:an sedan 1999 och jag tror att värdet är nära nollpunkten på den nu, så mycket pengar har jag inte lagt på bensin till den på 14 år som den har sjunkit i värde :shock:
Jag har ganska lätt att påverka bränslekostnaden, restid mellan hemmet och jobbet är: Bil 12 minuter, cykel 15 minuter och går jag tar det 35 minuter, så jag tror inte jag har bättre privatekonomi än dig joel80 utan bara värderar en rolig motor högre :lol: Jag behöver ju inte köra bilen dagligen, och när jag kör i tjänsten hyr jag en Volvo diesel skulle aldrig få ekonomi i att köra egen bil för 35:-/mil.

Nej gör man på det sättet blir det annorlunda.. Fast å andra sidan är det just bensinförbrukningen som nu är den stora posten för dig i ditt bilåkande.. då bilens värdeminskning redan är avklarad.

Och kollar på på att köpa ny bil (eller ny begagnad) och väljer mellan en som drar 1.0l/mil och en som drar 0,6l/mil så kan man ju utan att lägga mer pengar minska sin framtida kostnad rätt mycket. Bilen tappar fortfarande säkert mer i värde närmsta åren, men det skulle ju även den bil som drar mer göra.

Skulle du om valet funnits 1999 valt en bil som drog 2dl mindre än den du nu har hade du ju "sparat" väldigt många tusenlappar. Och inte haft större omkostnader för den bilen än vad du haft för din 965:a. Min poäng är att om man ändå köper en för sig ny bil så kan det vara idé att fundera över förbrukningen på olika modeller.. även om förbrukningen i sig är en mindre post.
av Mwi
När jag köpte min V70 2,5FT funderade jag på även på 2,4D med 175 Hp, bägge av 2010 års modell, men med min körsträcka så blev 2,5 FT ett bra val tror jag, skattefri i 4år för mig och en trevlig motor. Om jag går till jobbet är det ingen bränsleförbrukningen och ingen skatt, om jag hade köpt diesel så hade ändå en "hög" skatt tickat på. Sedan får man väl även räkna in nöjeskontot på bilen, 2,5FT automat med Polestar är törstigt om man gasar men samtidigt riktigt roligt. Och jag har faktiskt varit ner 0,8l/mil på E85 vid semesterkörning, fast då får man inte utnyttja att bilen gör 0-100 på under 8 sekunder :cry:
av perhall
Ang. att inte dra runt sin bil på 35 kr/mil.
Totalkostnad = helt sant! Om man inte kr en Corolla eller Clio.
Men marginalkostnaden är nog klart lägre än 35 kr/mil.
Om man under fyra års bilinnehav kör 2000 mil extra i tjänsten har bilen gått 14000 istf 12000 mil när man säljer den (eller 8000 istf 6000).
Det ger ca 10000 kr extra vm
Skatt -
Kapitalkostnad -
Parkering -
Besiktning -
Däck 2000 extra
Service 3000 extra
Reparationer 3000 extra
Försäkring 1000 extra
Drivmedel 26000 extra
= 45000 extra kostnad.
= 22,50/mil

Mao lönsamt att ta egen bil om man får ut mer än 22,50/mil efter skatt (i mitt inte helt välspecade men ändå principiellt riktiga exempel)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]