...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3lias
Jag har kört en hel del olika typer av fordon både yrkesmässigt och privat.
Ett av de mest frustrerande är när man kör ett tungt fordon och kommer ikapp en personbil som ligger o puttrar i högerfilen långt under maxhastigheten.
Man byter fil för en omkörning och helt plötsligt när man är i jämnhöjd med förarfönstret inser de att de håller på att bli omkörda, ökar hastigheten en smula.
Man lägger sig snällt bakom igen och samma visa upprepar sig igen efter ett par hundra meter.
Jag har kört över hela länet men detta fenomen förekommer som allra mest på E18 mellan Lahäll och Arninge Norrut.

Allt annat som sker i trafiken är dagens dåliga förarutbildning. Allt för många körskolor med allt för många okunniga lärare som själva skulle behöva ta om sina körkort.
Påminner om Taxi's avreglering 1990, helt plötsligt kunde vem som helst börja köra Taxi...

*Edit 1990
Senast redigerad av 1 3lias, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av PaNi
joel80 skrev:Även när man ligger 100 feet bakom (drygt 30 meter) så sparar man alltså över 10% bränsle enligt dem.
Vid 50 feet ökade det till 20% besparing.
Vid 20 feet till 27%
Vid 10 feet till 39% (!!!)
Sen vid 2-3 feet ökade det igen till 28%.
Hur nära hamnar man om man med kortaste avståndet inställt låser radar-cruisen på en långtradare som kör i 80?
Användarvisningsbild
av SvenB
3lias skrev:Påminner om Taxi's avreglering 1991, helt plötsligt kunde vem som helst börja köra Taxi...
1990. 1/7 1990 :roll:
Bränsleekonomi?
Köp en bil som du har råd att tanka istället. Ge tusan i att hindra andra!
Miskat slitage?
Man får ännu mindre slitage om du låter bilen stå kvar hemma om man nu mest har den som onaniobjekt eller vad den nu är. Ge tusan i att hindra andra!
Mindre stress?
Blir man mindre stressad av att ligga en bit under hastighetsbegränsningen med en massa bilar bakom sig är det nog dags för en psykundersöknkng på riktigt. Blir man stressad av att hålla hastigheten har man problem. Ge tusan i att hindra andra!
Tystare i kupén?
Köp en tystare bil. Klarar du inte av att hålla hastigheten för att det bullrar för mycket inne i bilen så har du en skitbil. Ge tusan i att hindra andra!

Samtliga av dina argument är rent egoistiska och bygger bara på att alla skall ta hänsyn till dig men du behöver inte ta hänsyn till övrig trafik som klarar av att hålla hastigheten.

Mindre risk för sladd vid halt väder
Större marginaler och kortare bromssträcka
Helt sant, men nu skrev jag "under bra förhållanden". Dit räknar jag inte halt väglag. Sedan kan man ju fundera på det där med större marginaler och kortare bromssträcka. De som bestämt hastighetsbegränsningen har ju gjort en bedömning av vad som anses vara en lämplig hastighet på vägavsnittet. Den övervägande delen av bilisterna klarar faktiskt av att hålla den, en del fixar till och med att köra snabbare. Är det 90 Km/tim och man anser att det under bra förhållanden är för farligt att hålla, och istället håller 80 Km/tim, så bör man nog överväga huruvida man är lämplig att framföra sitt fordon på allmän väg. Som jag sagt tidigare, bilkörning är alltid en kalkylerad risk. Är i så fall 10 eller 20 Km/tim under hastighetsgränsen en lagom hastighet? Eller är den ännu lägre?

Så... näe, jag tycker inte slitage på sin bil, kupébuller och sånt är giltiga skäl till att hindra annan trafik.
av rid54
@ ilesrof: Ett ovanligt personangreppsliknande inlägg från dig, som annars brukar ha fullt läsvärda saker att skriva. Trist. Jag upplever inte att jag förespråkar hindrande körning alls, men du får väl tolka inläggen som du vill, såklart. Olika åsikter kan man väl ha men nesättande kommentarer om min körning, ekonomi, omdöme och allmänna vandel känns onödigt. Klart slut.
Användarvisningsbild
av SvenB
Illesrof. På din argumentation "låter" det som den bilen som kör under maxhastigheten skulle ligga i vänsterfil och hindra. Vad jag har förstått är det höger fil den ligger. Jag uppfattar det som att det är därför det är bra med fler filer, för att man skall kunna ha olika hastighet, och de som har mer bråttom skall på ett lätt sätt köra om.
I ursprungliga exemplet låg bilen i högerfilen, och det känns ju som rätt placering för den bilen. Det behöver inte finns några komplicerade anledningar till att den håller lägre fart än vad som står på skyltarna. Föraren kanske t o m kör efter bästa förmåga. Bredvid föraren sitter dessutom en vilt gestikulerande passagerare. Det kanske inte är så lätt att köra under sådana omständigheter.

Det skulle kunna vara en nybliven körkortsinnehavare som känner sig lite osäker ute på motorvägen? Men för att bli en säkrare förare krävs träning på motorväg med riktig trafik. Kanske skulle det t o m kunna vara en söndagsbilist som vågat sig ut på utflykt? Förmodligen gör de sitt bästa där ute på vägen. Som tur är är det helt frivilligt att irritera sig på detta.
av llesrof
rid54 skrev:@ ilesrof: Ett ovanligt personangreppsliknande inlägg från dig, som annars brukar ha fullt läsvärda saker att skriva. Trist. Jag upplever inte att jag förespråkar hindrande körning alls, men du får väl tolka inläggen som du vill, såklart. Olika åsikter kan man väl ha men nesättande kommentarer om min körning, ekonomi, omdöme och allmänna vandel känns onödigt. Klart slut.
Förklara gärna exakt var jag gör personangreppet.
"Köp en bil som du har råd att tanka istället. Ge tusan i att hindra andra!".
Det är ju så det är. Har du med din bil inte råd att hålla hastigheten på grund av för hög bränsleförbrukning och istället hindrar andra genom att köra långsamt så tycker jag att du skall byta bil och ge tusan i att hindra andra.
Man får ännu mindre slitage om du låter bilen stå kvar hemma om man nu mest har den som onaniobjekt eller vad den nu är. Ge tusan i att hindra andra!
Här skriver jag "man" vilket är i allmänna termer. Jag skriver inte att just du har just din bil som onaniobjekt.
Blir man mindre stressad av att ligga en bit under hastighetsbegränsningen med en massa bilar bakom sig är det nog dags för en psykundersöknkng på riktigt. Blir man stressad av att hålla hastigheten har man problem. Ge tusan i att hindra andra!
Även här skriver jag "man" och det är alltså inte riktat direkt till dig,
Köp en tystare bil. Klarar du inte av att hålla hastigheten för att det bullrar för mycket inne i bilen så har du en skitbil. Ge tusan i att hindra andra!
Här skriver jag "du" men det är ju knappast ett personangrepp att anse att du bör skaffa en tystare bil om du inte står ut med bullret i den och därför måste ligga under hastighetsgränsen och hindra andra.
Samtliga av dina argument är rent egoistiska och bygger bara på att alla skall ta hänsyn till dig men du behöver inte ta hänsyn till övrig trafik som klarar av att hålla hastigheten.
Då är det ju. Dina argument bygger ju enbart på att omgivande trafik skall ta hänsyn till dig och dina behov och det är ju faktiskt rent egoistiska skäl. Det är ingen personangrepp jag gör, det är ett angrepp på din attityd. Hade jag skrivit "du är en egoist" så hade det gränsat till personangrepp. Nu skrev jag inte så.
Illesrof. På din argumentation "låter" det som den bilen som kör under maxhastigheten skulle ligga i vänsterfil och hindra
Jag har faktiskt inte angett var den hindrande bilen är placerad. Vanligtvis så är ju bilen placerad framför en om man upplever att den hindrar en. Om det är tvåfiligt och den håller till höger så hindrar den mig normalt sett inte.
av rid54
Aha. Ja nu blev det mycket klarare och känns mycket bättre :shock: . Beklagar verkligen att jag tog åt mig när du bara råkade använda citat från mitt inlägg för att gissla folk i allmänhet.

Jag tror att det finns en språk- och begreppsbarriär här. Jag kan inte formulera mina idéer på rätt sätt och du fattar det som du gör och reagerar på det. Beklagar än en gång, ska inte säga nåt mer i ärendet.
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 553

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]