Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fubegum
Hej!

Nu är det så att mitt höger bak däck låser sig.
Jag kan backa och däcket rullar men framåt så låser den sig.

Har testat att göra så handbromsen inte är lika spänd och detta gick bra i ca en dag men sedan vart det såhär.
Vill helst inte avspäna den ännu mer så handbromsen inte funkar alls.

Någon som kan ge mig något tips hur jag kan fixa detta?
av dagar
Har också fått precis detta problem på min V70 -99. Höger bakhjul låser sig men jag är inte säker på att det har med handbromsen att göra. Dock tror jag det. Men en gång hände det plötsligt också i farten varför jag är tveksam om det är handbromsen. Men jag är å andra sidan helt ovetande om hur det fungerar där inne :cry:
Jag vill gärna åtgärda felet själv. Men jag behöver hjälp och vägledning. Vad behöver jag byta,? HUr vet jag vad som ska bytas när jag lyfter av hjulet? Går det att smörja upp istället för att byta? Är det något jag fixar på en dag? Vilka verktyg/tillbehör kommer att krävas? Snälla hjälp mig snabbt. Jag kan inte va utan bil. Tack! Antar att det är högst dumt att köra mer med bilen som den är...

Mer diagnostik info: När hjulet låst sig och jag kör ändå, till slut ger det med sig och börjar rulla och gnissla för att sedan släppa motståndet i stort sätt helt. Inga problem med inbromsningar osv. i övrigt vad jag märkt.
Problemet upptäcktes efter att bilen stått ett par dagar med handbromsen i, i detta kalla väder om det nu förändrar något. Men som sagt, även när handbromsen inte använts verkar problemet uppstå....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte för att låta taskig, men pilla på bromsar utan att ha en susning om hur det fungerar är inget att rekommendera. Just handbromsen är dessutom relativt enkel att göra fel med.

Föreslår istället att du letar reda på någon som kan hjälpa dig, och sen vara med under bytet så du ser hur det fungerar osv.
av dagar
Jaha, okej. Tack för rådet, tycker det är väldigt snällt av dig att ge ett ärligt råd, inget taskigt med det.
av Malmstroem
Det är fullt möjligt att bromsbacken frös fast i trumman, och belägget lossnade när du började köra. Jag brukar försöka undvika handbromsen vid minusgrader.

Jag har bytt mina handbromsbackar själv. Det som behövs är en hylsnyckelsats, alternativt några fasta nycklar, en mjuk klubba och några tänger.

Problemet är att skivan brukar vara fastrostad, och att inte är ovanligt att bitar av bromsbandet gör det svårt att få isär. Om du vill göra det själv -- skaffa en reparationsbok typ Haynes.
av Malmstroem
Ett tillägg är att det tyvärr inte är ovanligt att något mer gått sönder när bromsbandet släppt och hjulet börjat låsa sig. Så det kanske inte räcker att byta bara handbromsbackarna.
av dagar
Okej, jag har kämpat halva dan för astt bara få upp bakvagnen på bockar, men nu har jag det....
Jag har en Haynes bok som jag försöker följa efter bästa förmåga. Jag började bed att knacka ur sprintarna på oket, för att sedan dra ut klossarna. Det gick relativt smidigt fast den inre klossen satt fast ganska hårt. Det ja kan konstatera är att den inre klossen är mycket ojämt sliten. En del av slitytan är flera milimeter djupare än resten. Är det en del av problemet eller bara normalt. Det ser ut att vara mycket kvar av slitytorna. Ca 8 mm kanske. Nästa steg enligt boken är att demontera oket och då ska jag först "minimera oljespill genom att skruva loss huvudcylinderbehållarens påfyllningslock och fästa en bit plastfolie över påfyllningsröret. Alternativt klämma åt den bakre hydraulslangen med en klämma." Jag fattar inte riktigt vad jag ska göra i detta steg.. :???:
Help!

Jag känner att jag kanske skulle ha lyssnat på rådet att inte göra det själv, det tar mer tid än jag hoppats, särskilt när det strulade så med att få upp bilen på bockar. en fråga då, kan jag på något sätt på enkelt vis få bilen körbar så att jag kan åka till en mekaniker. Det är kanske 5 km körning. Annars får jag bara ta tjuren vid hornen och göra vad som måste göras...
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?