Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har en V70 -07 (uttagen juli-06).
Nästan aldrig kallstartad och aldrig bytt batteriet.
I onsdags blev det 2 kallstarter och bara kortkörning däremellan.
Ett kort ärende på Coop och bilen står och larmar innan jag gör den andra kallstarten (-17). Ej länge dock.
Hur mycket drar larmet ur batteriet, nån som vet?
Dagen efter blir det några kortkörningar (-8), även här larmar bilen vid ett kort stopp. Sedan är den död när jag ska starta den.
Står där den står 10 timmar. På kvällen när vi hämtar den har det blivit -16.
Nu har den stått med batteriladdare mer än ett dygn. Tror ni batteriet är slut som artist eller kan det leva ett tag till?
Aldrig bytt sedan -06 alltså. 8 år nu.
Har larmandet med batteriet att göra eller krävs en felsökning på verkstad??
Det är att utmana ödet att åka med så gammalt batteri. Sällan ett bilbatteri lever så länge som ditt gjort hittills. Mitt rekord är 7 år.
Personligen skulle jag satsa på ett helt nytt batteri, speciellt nu när det är vinter då det är mindre kul med ett batteri som kan vara slut eller på väg att ta slut. Om du orkar bemöda dig kan en syraprovare för ca 30 kr bekräfta hur varje cell i batteriet mår (jag antar du har vätske syra-bly batteri). Om det visar nån cell på rött med syraprovaren så skulle jag förpassa det till batteriåtervinningen. Du kan ju passa på kanske att slå till på ett AGM batteri så kommer det nog hålla riktigt länge (om du nu tänkt behålla bilen länge). T ex Biltema har AGM batteri med lite olika Ah, de har 4 års garanti på sina. Kan ju vara värt att kolla i alla fall (om du vill ha ett AGM batteri). Annars, OKQ8 m fl har lämpliga batterier också (köpte där sist jag bytte i min förra V70, det batteriet höll i 7 år, nu har jag en V70 2014 med 70 Ah AGM batteri).
/Bo
Om batteriet självdött så finns det naturligtvis skäl att. I en bil som ofta och länge får stå utan att användas och utan underhållsladdning förstörs bilbatteri ganska betydligt snabbare än om det hålls väl-laddat. Jag har kvar mitt 10-år gamla orginalbatteri och ser inga skäl att byta.

Möjligen har du två problem. Sirenen till larmet sitter i höger främre hjulhus. I sirenen sitter ett laddningsbart batteri. Efter ca 6 år är detta batteri kaputt och efter 8-9 år brukar det läcka elektrolyt och antingen ge falsklarm eller meddelanden om att larmsystemet behöver servas, ibland både och. Felet inträffar förr eller senare på alla V70/60 med larm så det finns massor av trådar. Sök t.ex. på siren. Sirenen kan gå att laga för den händige men om du vill byta siren så köp en hel Volvo orginal larmsats från skandix. Den är betydligt billigare än att köpa bara sirenen.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]