Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av curtizera
Om värmen är dålig i Volvo 940 med AC. Pröva att låta knappen för RECURKULATIO vara intryckt. Spjället kan ibland kärva. Värmen blir då bättre , eftersom ingen inluft kommer.
Jag har exakt samma problem, man hör hur fläkten går på max men det kommer absolut ingen nämnvärd värme in i kupén. Oerhört irriterande nu när det börjar bli kallt. Vart sitter dessa spjäll som kan kärva? har rivit lite men blir inte mycket klokare. Även de där vakuummotorerna har jag förstått kan strula, hur kollar man om dom funkar? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Lagerqvistt:
Utan att läsa igenom hela tråden kan jag komma på några möjliga felorsaker till att det inte blir någon direkt värme.
Den första är igensatt cellpaket inne i bilen, men kan prova att spola igenom det åt fel håll för att se om det blir bättre.
Ett annat fel kan vara tillförseln av vattnet, dvs. en värmekran som inte öppnar. Har du AC eller inte? Om du har AC sitter värmekranen ute i motorrummet. Har du inte AC ser det ut som på bilderna här ovan.
Utan AC: Kranen sitter inne i bilen, snett till höger ovanför gaspedalen. Den blir åtkomlig genom att lossa panelen ovanför fötterna. Kranen sitter trångt till, men är ändå åtkomlig. Det kan finnas två anledningar till att den inte öppnar - antingen att någon vajer har hoppat loss (antingen vid kranen eller också bakom värmevredet), eller att pinnen på kranen har hoppat ut spåret (som har skett här ovan).
Ni som har en Volvo 940 se eller en annan 940 med AC. Använd inte rattarna under körning, utan endast på tomgång, samt vänta 3-5 sek mellan olika lägen så att spjällen hinner ställa in sig i rätt läge, Då blir ofta värmen något sånär hyffsad. Annars kan spjällen fastna i kyla om man inte gör som jag skriver, Endast vid Tomgång.
Sen när jag vrider värmereglaget så ser det ut som om kranarmen inte går fullt ut åt båda håll , jag har ju en ny ventil att titta på vid sidan om och ser att den inte blir stängd helt eller öppen helt , någon som vet om det är så det ska vara ?.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]