...

Moderator: Moderatorer

Men det är ju ingenting som man den andra föraren kan påverka. På min gamla 240 från -83 hade varselljus. Parkeringsljuset hade likadan lampa som bromsljuset, 21W dagtid och när man slog på halvljuset så gick den ner till 5W. På de bilarna var även bakljuset tänt.

Jag gissar att det är likadant med DRL, den är starkare som ensamt ljus, men effekten sänks när halvljuset slås på. Det jag har synpunkter på är just att bakljuset inte är tänt, och att många inte förstår att de ska slå på halvljuset när det blir mörkt/dålig sikt. Har kommit ifatt ett antal bilar som kör sakta på motorvägen (förmodligen för att de inte ser något framåt utan lyse) och då helt svarta bakåt.
Sänks ljuset (som på din till 5w) är det ju ingen som blir bländad. Är det bara ett svagt ljus blinkar jag inte.. det är om jag anser att det extra ljuset är start nog för att irritera. Ofta krävs det dock mindre ljusstyrka på varselljus för att blända då de inte är speciellt bra riktade.. eller inte alls ibland.
joel80 skrev:Om DRL eller varselljuset är starkt nog för att bländas när det är mörkt skulle jag i allafall inte klassa det som parkeringsljus, och därmed anse mig ha "rätt" till att uppmärksamma föraren på det genom att blinka med mina helljus.
Då får du ta upp det med EUs prövningsinstanser istället som godkänt ljuset :wink:
erikn skrev:att bakljuset inte är tänt, och att många inte förstår att de ska slå på halvljuset när det blir mörkt/dålig sikt
Tror faktiskt det ingår att det ska vara automatiskt övergång till halvljus för att en bil ska få ha DRL. Alla bilar jag haft med DRL har haft sådan automatik till i tunnlar eller vid skyming. Däremot så går det oftast att stänga av automatiken. Vilket är jättedumt förstås.
Har inte sökt fakta själv, men enligt hörsägen här på forumet så måste man på många bilar välja till automatiken. Nämns i massor av trådar bilar som saknar automatik, vilket då hänvisar till att man själv ska slå på halvljuset.
andreas_lofgren skrev: Tror faktiskt det ingår att det ska vara automatiskt övergång till halvljus för att en bil ska få ha DRL. Alla bilar jag haft med DRL har haft sådan automatik till i tunnlar eller vid skyming. Däremot så går det oftast att stänga av automatiken. Vilket är jättedumt förstås.
Fel! Frugans VW Polo MY11 är ett bevis/exempel på det. Automatiskt tänder sig DRL fram i spoilern men bakljusen förblir mörklagda. Urbota dumt. Så korkat att vi krävde att ÅF skulle göra något åt det. Det fixade han genom att lägga in ljuslogiken från MY10, så nu tänder sig alltid bakljusen.
Nej det är inte fel. Den automatik som nämns i detta är att DRL går över till halvljus när det blir skymning, regn, dimma eller snörök. Finns en lång tråd om det. Men, som Andreas skriver, den går aktivt stänga av. Sen finns det tydligen bilar utan den automatiken, vilket borde förbjudas. :-(O)
Vad menar du SvenB? Andreas skriver "Tror faktiskt det ingår att det ska vara automatiskt övergång till halvljus för att en bil ska få ha DRL". Så är det inte. En bil kan ha DRL utan automatisk övergång till halvljus, det kan väl ingen ha missat. Missförstår jag dig totalt?
Nej då. Men det skrev jag också i min sista mening "Sen finns det tydligen bilar utan den automatiken, vilket borde förbjudas"
Ja, det kan vi vara överens om. DRL må vara hänt om det kombineras med pålitlig automatik. Men att förlita sig på att föraren alltid kommer ihåg att tända bakljusen vid dålig sikt är riktigt farligt. Till och med jag har missat, och då kör jag bättre än 99% av bilisterna :wink: (Det tror de flesta män i 40-års åldern)
PaNi skrev:Ja, det kan vi vara överens om. DRL må vara hänt om det kombineras med pålitlig automatik. Men att förlita sig på att föraren alltid kommer ihåg att tända bakljusen vid dålig sikt är riktigt farligt. Till och med jag har missat, och då kör jag bättre än 99% av bilisterna :wink: (Det tror de flesta män i 40-års åldern)
Du har väl automatik om du har DRL på Volvo. Fast om du menar V60:n i du har i signaturen så har den väl inte DRL alls..

Saxat från min manual till V40 : Med ljusreglagets vred i läge AUTO aktiveras varselljusen (Daytime Running Lights – DRL) automatiskt när bilen körs under dagtid. En ljussensor på instrumentpanelens ovansida växlar från varselljus till halvljus vid skymning eller när dagsljuset blir för svagt. Växling till halvljus sker också i de fall vindrutetorkare eller dimbakljus är aktiverade.

/Thomas
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 356

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]