Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av exituss
Tjena mors alla glada.
Kommer snart till vad jag menar med min trådtitel :)

Det är som såhär, för ett tag sen så fick jag lite problem med min 850, från ingenstans så blev den arg på mig och vägrade starta, vet inte vad jag hade gjort den. Jag pendlar 3 mil till mitt jobb enkel resa varje dag och det hela började med att jag märkte att den svarade inte som den skulle på gasen när den var kall, dvs kunde trycka pedalen i mattan och det hände typ ingenting. Men när den väl var varm så svarade den som den skulle och jag tänkte inte mer på det, har ju gått 30k så vad kan man begära av den gamla pensionären när den fryser :)

Men en dag, så var jag hemma hos en polare som bor ca 1km från mig, körde från honom hem till mig, sen när jag skulle köra iväg igen från mig strax efter så blurrade den så in i när jag la i 3ans växel, tryckte ner kopplingen och tomgången gick ner väldigt lågt först och sen upp till strax under 1000. Tänkte att det var nog bäst att åka hem och ställa bilen, så ska vända och då händer det igen, men den här gången dog den. Sen när jag skulle starta den igen så gick bara startmotorn runt, men den tände inte alls, höll på så i ca 5 minuter innan den skärpte sig och startade. Körde hem den snabbt, då den gjorde likadant på 3ans växel. Sen lät jag den stå, lånade farsans bil för var lite stressad. Kommer hem och drar igång bilen utan problem, men när man körde så blev det samma sak igen att den blurrade när man gasade. Kliade mig i huvudet och sökte runt på nätet vad det kunde vara. Gick ut och tog felkoderna IGEN, tänkte det kanske har tillkommit något som har med tändningen att göra. Inget, samma koder som innan, motortemp givare för lång, luftpump ingen eller felaktig signal och luftpumpsrelä ingen eller felaktig signal.

Men märkte när jag startade den att bensinmätaren ville inte komma upp från noll, så tänkte då kanske det är att den visar fel och det är dåligt med soppa i den, så åker ner till macken, utan några märkbara problem med blurr eller dyligt. Men sen när jag skulle starta den vid macken så går bara startmotorn utan att tända, och nu vägrar den totalt att starta, och det gick så pass att batteriet började sina. Puttade bort den från tankarna för slippa stå ivägen, ringer en polare om draghjälp som inte var slö på att mobba mig för mitt bilköp, jag bjöd på den.

Men vid den här macken finns det även en mekverkstad och vi såg att mekanikern var inne, så vi gick in och frågade honom om vad det kunde vara, när jag nämnde felkoden på motortempgivare så sa han direkt att jag skulle byta givaren och guld och gröna skogar skulle uppenbara sig.
Så sagt och gjort, så drar vi in till mekonomen dagen efter och köper en kylvattentempgivare (antar att det är den som är givare i fråga)

Men pga tidsbrist så bokade jag tid hos en kille som håller på med bilar vid sidan av sin maskinrep verkstad.

Skulle starta bilen som nu hade stått i kylan typ 1-2 veckor, fick inte igång den för batteriet var slut. Polare kom till undsättning än en gång, den här gången för låna ut lite batterikraft, fick igång bilen efter om och men, lät den puttra lite, efter ett tag så började tomgången bolla mellan ca 1000 och 500, tills den tillslut dog och vägrade starta igen.

Dagen efter så skulle vi starta den igen i hopp om att vi skulle kunna köra bilen till verkstan istället för dra den, totalvägrar den starta, och mitt under allt som vi stod där och drog startmotorn gång på gång så small det likt en tigersmällare och locket till luftfilterburken flög rakt upp i luften och en lite blixtlåga uppenbarade sig. Och sen återgick den till att vägra starta, så vi drar bilen till verkstan, jag mer eller mindre inställd på att det vankade motorbyte runt hörnet.

Igår eftermiddag ringde verkstan och sa att bilen var klar och fungerade, så jag frågade vad han hade gjort. Bytt tändstift, dom var kassa.

Ursäkta långt inlägg, men tänkte det var lika bra att ta problemet från början :D

Nu till min trådtitel, det känns för simpelt, kan det verkligen vara tändstiften som var problemet? För bilen går som den ska nu :shock:
Problemet kom så fort, och jag är fortfarande i psyket att motorn behöver renoveras ev. bytas :D
av exituss
Startade bilen nu på morgonen, går inte på alla cylindrar. Dock ingen blårök, tänder inte på alla bara... Som jag trodde, var för simpelt haha
av exituss
Körde min nya harley Davidson till verkstan igen, är ju ändå åt rätt håll för åka hem, kan tycka att det borde gå på garanti eftersom den funkade när jag kom till jobbet, och när jag startar den på morgonen så hade jag en harley :)
av *pettson*
Gå tillbaka till samma mekaniker och berätta för honom hur simpel koden var..tempkoden betyder att din termostat är kass. Bilen tar för lång tid på sej att bli varm.
Att den reagerar dåligt på gasen BRUKAR bero på att tempgivaren i insugsslangen inte fungerar. Motorn antar då att det är plusgradig luft. Den går inget vidare då på kall luft.
av exituss
Så det är inte kylvattengivaren utan insugsluftsgivaren det handlar om när man får den koden, man lär sig nytt varje dag :)
av *pettson*
exituss skrev:Så det är inte kylvattengivaren utan insugsluftsgivaren det handlar om när man får den koden, man lär sig nytt varje dag :)
Du får lära dej igen..
Koden betyder att bilen inte går upp i temperatur tillräckligt fort.
Lösningen: Byt termostat..

Symtomet: Bilen behöver vetat vilken temperatur insugsluften har. Den givaren sätter inte alltid felkod. Testa med att byta givaren som sitter i insugsslangen.
av exituss
Ska göra detta :) tackar :)

Snackade precis med mekanikern, det som hade hänt var tydligen ett måndagsex av stift, så han bytte och nu funkar den tydligen igen :) jaja, påväg med tåg till Kalmar nu, så det får bli nästa veckas problem, då jag ska ta nuvarande givaren jag har till mekonomen och byta till korrekt givare :)
av exituss
Skillnaden i stora lag är väl svårigheten att byta själv :P
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]