Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Är det alltid ström i uttaget i baksätet på v70 -14? Det har de inte varit i mina gamla v70s. Smådrygt när man har dvder i baksätena. :/
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej det tror jag inte. Det enda uttag det är ständig ström i är uttaget i bagageutrymmet, om du har något.
av Elmeholt
Knepigt, för jag har dvderna inkopplade i 12v-uttaget i baksätet, och dom stängs aldrig. Måste dra ur strömmen varje gång för att de ska stängas av. :/
Användarvisningsbild
av SvenB
Oops. Då hade jag kanske fel då. Det har ju alltid varit så på mina Volvo inklusive den jag har nu. :oops:
Användarvisningsbild
av bem
Konsultation av handboken till V70 2014, sid 243, ger vid handen:

12 V-uttag
12 V-uttag i tunnelkonsol, framsäte.
12 V-uttag i tunnelkonsol, baksäte.

Eluttaget kan användas för olika tillbehör avsedda för 12 V, t.ex. bildskärmar, musikspelare och mobiltelefoner.
För att uttaget ska leverera ström måste fjärrnyckeln vara lägst i nyckelläge I, se sidan 77.

Extrautrustning och tillbehör t.ex. bildskärmar, musikspelare och mobiltelefoner som är anslutna till något av kupéns 12 V eluttag, kan aktiveras av klimatsystemet även då fjärrnyckeln är urtagen eller när bilen är låst, exempelvis då parkeringsvärmaren aktiveras vid en förinställd tidpunkt.
Dra därför ut kontakterna ur eluttagen till extrautrustningen eller tillbehören då de inte används eftersom startbatteriet kan tömmas vid ett sådant tillfälle!

Max. strömuttag är 10 A (120 W) om ett uttag används åt gången. Om båda uttagen i tunnelkonsolen används samtidigt gäller 7,5 A (90 W) per uttag.
Ifall kompressorn för däcktätning är ansluten till ett av de båda uttagen, ska ingen annan strömförbrukare vara ansluten till det andra.

12 V-uttag lastutrymmet (sid 317):

Uttaget lämnar spänning även när fjärrnyckeln inte är i startlåset.
Max. strömuttag är 10 A (120 W).
Tänk på att användning av eluttaget med motorn avslagen medför risk för urladdning av bilens startbatteri.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Precis så är det.. när min parkeringsvärmare går igång går mina Dashcams igång. :)
Både den som är inkopplad fram och den som kopplats i uttaget vid baksätet.

V70 MY13
av joohan
Lånar tråden lite..
Om jag förstått rätt så är det enda stället att få ut konstant 12v det i bakluckan. Men jag har inget uttag där. Så jag misstänker att jag inte har något val än att plocka ned inredningen i bakluckan och leta reda på matningen? Eller går det att styra i programvaran att det ska vara konstant spänning på uttaget i baksätet?

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]