Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
BLL går att aktivera med nyckellåsning. Då vrider man ytterliggare något på nyckeln förbi en "spärr". Då går låset i BLL. (Fast det verkar vara få människor som känner till den funktionen, bruksanvisningar ska man ju inte läsa ;-)
Användarvisningsbild
av svergie2
I våran V40 så går bll in även med nyckellåsning as far as i can remember.
Användarvisningsbild
av darkien
lasta bilen på en bärgare dra den till ett varmgarage o tina upp bilen vore nog en bra ide ja skulle tro de frusit i både låskista o dörrlås så ett par timmar i ett varmt o gott garage gissar jag skulle göra susen sen dränka låset med låsolja eller ännu bättre vbg mekolja o jobba lite med låset med milt våld så du inte bryter av låspiggen bakom låset så skulle ja tro du kan lyckas få upp den
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Även min V70 går in i BLL med bara nyckel, utan att vrida något extra på nyckeln dessutom.
Kanske är annorlunda på 850(855an hade inget batteri, så har ingen aning om hur den funkade :P ), eller så är något annorlunda på min V70 för att det är en italien-import...
av roh66
svergie2 skrev:
roh66 skrev:Hej David!
Prova å komma åt centrallåsknappen på fönsterhisspanelen i dörren med en ståltråd typ cykeleker variant.
Du får bända ut dörren i överkant. Det lär ta en stund men det borde gå.

Mvh.R.
Kommer tyvärr inte att fungera eftersom att bilen är i blockerat låsläge. Då är det omöjligt att öppna bilen innifrån. Blockerat låsläge aktiveras automatiskt 25 sekunder efter man har låst bilen.
Hmm..ja du har rätt vet att den gör så. Tänkte det va larmet som aktiverade BLL. Larmet är inte aktiverat
om jag har förstått det rätt. Då kan man alltså låsa inn någon i bilen tex. och dem kan inte ta sig ut då? Låter
inte bra,kan det verkligen vara möjligt?
Jag ska prova på min V70 i morgon och se hur fasiken det funkar.
Inte kul sånt här hoppas David får hjälp med detta.

Mvh.R.
roh66 skrev:Då kan man alltså låsa inn någon i bilen tex. och dem kan inte ta sig ut då? Låter

Nej, eftersom knapparna vid elhissarna låer upp bilen även i BLL. Innerhandtaget fungerar dock inte...
Men teoretiskt kan man låsa in någon genom att låsa bilen i BLL och dra ur batteriet.... Fast jag vet inte, BLL kanske avaktiveras om man rycker batteriet...

BLL är inte till för att "låsa in" någon, utan det är mest till för att hålla tjuvar som använder "fiske metoden"(typ ståltråd mellan dörr och ruta, sen fiska upp låsknoppen/annan mekanik) borta, samt givetvis dom som bryter upp själva låset.
Knackar man en ruta så finns det inget BLL i världen som kan hindra personen från att komma in i bilen :wink:
roh66 skrev:
svergie2 skrev:
roh66 skrev:Hej David!
Prova å komma åt centrallåsknappen på fönsterhisspanelen i dörren med en ståltråd typ cykeleker variant.
Du får bända ut dörren i överkant. Det lär ta en stund men det borde gå.

Mvh.R.
Kommer tyvärr inte att fungera eftersom att bilen är i blockerat låsläge. Då är det omöjligt att öppna bilen innifrån. Blockerat låsläge aktiveras automatiskt 25 sekunder efter man har låst bilen.
Hmm..ja du har rätt vet att den gör så. Tänkte det va larmet som aktiverade BLL. Larmet är inte aktiverat
om jag har förstått det rätt. Då kan man alltså låsa inn någon i bilen tex. och dem kan inte ta sig ut då? Låter
Jag ska prova på min V70 i morgon och se hur fasiken det funkar.
Inte kul sånt här hoppas David får hjälp med detta.

Mvh.R.
I min bil (V40 MY02 jubileum) så fungerar det såhär. Det är om tjuven skulle knacka en ruta så kommer han inte ut. Kan filma i eftermiddag om ni vill se :) Det står även klart och tydligt i handboken att man inte ska låsa bilen när någon är kvar utan att man då ska låsa med knapparna inne i bilen, för då går inte BLL in.
av roh66
Hej igen!

Nu har jag kollat upp hur det funkar och som tidigare har skrivit så går det inte å "fiska" upp dörren.
Det som avaktiverar BLL är nyckel eller larmdosa.
Så det är inte lönt krossa rutan! :(

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av taxi
Hur många ggr har ni sett en bil som larmar med ett vettskrämt barn i utanför ICA Maxi? Tycker det är mest suvar och Bmw av någon anledning.
Och ja, på 850 är det nog annorlunda, jag har ingen strömbrytare inne i bilen att låsa upp med. Larmar jag går BLL in och dörrarna låses, skulle dottern försöka komma ut så skulle det inte gå.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]