Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tulo
Tänker beställa en v-40 och ser då att D2 har en Powershift växellåda medans D3 har en Geartronic växellåda undrar vad skillnaden är på dessa båda växellådor?
Och är det ev. någon som har erfarenhet av för o nackdelar med dessa automat lådor.
av Walutec
Powershift är en dubbelkopplingslåda (robotiserad manuell), medan den andra (Geartronic) är en helt vanlig automatlåda med momentomvandlare.
Användarvisningsbild
av crumpets
En dubbelkopplingslåda har generellt sett något bättre förbrukning på grund av minskade inre förluster, lättare är de ofta också. De har inte heller det stora straff i bränsleförbrukning som momentomvandlaren generellt sett ger i låg hastighet. Nackdelarna är att de ofta kan bli lite ryckiga i växlingarna medan en traditionellt automatlåda är behagligt mjuk. Vid krypkörning kan en dubbel(eller robotiserad singel förstås)-kopplingslåda bli ryckig, särskilt om du ligger och måste öka/minska farten ofta.
Du kan vara helt lugn över att D2 är ihopparad med den automatlåda den går bäst med.
Användarvisningsbild
av Ted68
Nu blir jag orolig, har ju beställt en V40 D2 med powershift-låda. Nån ryckig automatlåda vill jag inte ha!
Måste nog kolla om jag kan provköra en med powershift, det fanns ingen att provköra när jag beställde :(
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Ihvertfall veldig fornøyd med Geartronic-kassa vi har på vår D3. Rask og mjuk. Ikke prøvd Powershift.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ted68 skrev:Nu blir jag orolig, har ju beställt en V40 D2 med powershift-låda. Nån ryckig automatlåda vill jag inte ha!
Måste nog kolla om jag kan provköra en med powershift, det fanns ingen att provköra när jag beställde :(
Du lär inte uppleva mycket till ryck. Det är en risk som finns med konstruktionen men volvo lär inte släppa en låda med komfortstörningar. Risken är klart störst vid krypkörning så det borde du märka direkt när du hämtar bilen i princip. Det ska gå att kalibrera så att det aldrig märks.
Användarvisningsbild
av Ted68
Nä, det var inte mycket till ryck du. Jag provkörde en V60 D2 med en powershift-låda idag.
Den växlade verkligen fint, kändes inte det minsta. Kickdown funkade ju fint med, fast såklart med en D2 så trycks man ju inte så hårt bakåt i sätet precis :)

Körde lite i stan med krypfart, inga dumheter där heller.
Inga problem med att komma iväg direkt heller, testade en del både framåt och bakåt.
Hade ju hört lådan kunde vara lite seg innan den drar iväg så att säga.

Så nu är det bara att vänta på min V40 och hoppas att den växlar lika fint.

Skål och en trevlig helg på er :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
Det är i det stora hela som att köra en automat, men man märker skillnad. På min bil iallafall. När man släpper bromsen så känner man att "roboten inne i instrumentbrädan" lyfter kopplingen åt en och slirar iväg. En som har noll koll på bilar skulle antingen tro att det är "nåt fel på automatlådan" eller så skulle han/hon inte märka nåt alls. När man vet vad som pågår har man lite förståelse.

Visst är det lite mer ryck och knyck ibland, t.ex om den råkar växla mitt i när antispinnsystemet stryper motorn. Växellådan är även beroende av att motorn svarar rätt på gaspådrag för att varvtalsmatchingarna ska bli rätt. Min bil går inte helt hundra direkt när man kallstartar efter att ha kört bensinvärmaren (jag antar det beror på att alla givare meddelar att det är högsommar ute, men då man startar drar motorn in luft som är 15 minus) så dom första några växlingarna kan vara lite klimpiga innan allt börjar klaffa så att säga.

När man väl har rull på bilen ramlar växlarna i som ett pärlband. :)
Användarvisningsbild
av ErikV40
Ted68 skrev:Nu blir jag orolig, har ju beställt en V40 D2 med powershift-låda. Nån ryckig automatlåda vill jag inte ha!
Pratade med en vän idag (som är tekniker på auktoriserad Volvoverkstad) om just Powershift lådan. Han sa att om man upplever den ryckig kan det vara för att den inte är inställd till din körstil. Den levereras med "normal" inställning men man kan få den inställd av tekniker. Det kan vara lite petigt men att det går. Han hade aldrig upplevt några problem med V40 D2 med Powershift, utan gratulera mig till ett bra köp. Han hade även själv kört en likadan mellan malmö och göteborg utan problem eller "ryckig" låda.

Det är i grunden samma motor. Så, ja de[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]