Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Hur långt ska bilen köras in? Vilka varvtal talar Volvo om? Jag hittar inget i instruktionsboken som finns på Min Volvo.

Efter hur många mil släpper en diesel?

Ha en bra dag!

/Thomas
av Petzzon
Tvivlar på att det behövs numera. Jag brukar köra som vanligt direkt.
Användarvisningsbild
av Vojje
om motorn kräver inkörning finns det också en planerad oljeservice efter 100-200 mil.
Saknas en sådan är det bara att köra på :-)-)
Användarvisningsbild
av bem
Såvitt jag vet är det så bra toleranser på cylindrar och kolvar osv att ingen inkörning krävs nuförtiden. Jag har då aldrig "kört in" mina tre senaste V70 (nya), den senaste V70 D3 2014 hämta jag för ca 1,5 mån sen och har nu kört 330 mil med. Det enda jag "kör in" är nya vinterdäck med dubb, där är jag försiktigt med hårda accelerationer och inbromsningar ca första 100 milen så dubben får "sätta" sig i däcken (inkörning av dubbdäck bör ske på barmark).

/Bo
Användarvisningsbild
av Vojje
fast så här säger en ledande biltillverkare om saken;

Inkörning är inte nödvändig men en viss försiktighet de första 1 000 km kan förbättra bilens prestanda, ekonomi och livslängd.
- Rusa inte motorn.
- Kör inte med oförändrad hastighet under lång tid, oavsett om hastigheten är låg eller hög.
- Kör inte med maximal gasgivning eller förhöjt varvtal under lång tid.
- Undvik hårda inbromsningar.
- Undvik att starta med gasen i botten.
- Kör inte med släp.

men som sagt, inte inkörning i den bemärkelsen att en oljeservice är påkallad efter ca 100 mil :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Detta är en gammal klassiker. Finns många olika "skolor"....

Jag har erfarenhet av att motorn går bättre av att man kör in den hårt!
Användarvisningsbild
av Perra83
Däck och bromsar ska man ändå inte stressa i början så det kan man väl ha som "inkörning".
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
hmm jag skulle nog vilja påstå att man ska köra in den försiktigt efter 900-1300 mil sjönk förbrukningen en hel del, var nere på 0,51 upmätt vid pump med en körning från Borlänge - Halmstad ca 60 mil varav ca 10 mil körning i borlänge trakten ingen eco driving. Har även gasat på lite även när den var ny upp mot 4500 varv och då luknade bilen bränd elektronik när man parkerade den.
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]

Byte huvudbromscylinder

Mänga bra tips. Har testat med att håll[…]