Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMaxi
Hej!

Farsan ringde igår och sade att fläkten på deras V70-00 Classic inte fungerade.

Först trodde han att det var säkringen, kollade dessa och de var okej...

Dunkade lite mot mittkonsolen med näven och då staratade fläkten för att gå tills bilen stängdes av.

Misstänkte då glapp nånstans...

Rev ned handskfacket och knäpanelen. Kände på kontaktstyckena, det till fläkten, långt ned på högra sidan var glapp.

Dock verkade kabelskorna okej. smöjrde med kontaktfett och lade en gummidistans mellan fläktkåpa och kontakten.

Då verkade det fungera iaf.

Kanske dax att skaffa nya kabelskor eller nåt i den stilen...

Fick bli snabbmek igår, inte ql att hålla på ute i snön i onödan:-)

Måste städa ur garaget nångång...

Eller äör det såa tt fläktmotorn kan få dålig kontakt med stiften in i motorn, glapp i nån lödning eller liknande...

Är detta ett vanligt problem?

Tacksma för tips...

Hälsn Jan
av kalles123
Har haft samma fel på min v70 -00 Fläkten kunde funka 1-2 veckor sen funkade den inte alls. Dagen efter funkade den igen byte fläktmotorn sen har den funkat köpte en på skruvat.se mvh kalles123
av MrMaxi
Hej!

Fläkten fungerar fortfarande...

Hälsn Jan
av *pettson*
Stannar fläkten på det sättet så är den slut. Det är med 99% säkerhet kolen som börjar bli för korta.
Men det är klart är man nöjd med att slå på lite saker för att starta den så kan man absolut behålla den och bara spöa när det stannar. Apropå så kommer det att kosta fläktregleringen efter ett tag.
av alan
Hade samma problem och bytte fläkt och vips var felet borta, är samma fläkt på 850 så jag hade åkt till skroten eller köpt på blocket för 200 kr.
av MrMaxi
Hej!

Nu var inte bankandet någon lagning av problemet utan endast i feösökningssyfte...

Gummidistansen vid kontakten till fläkten verkar fungera iaf.

Och visst blir det kanske flältbyte om/ när fläkten säger upp sig...

Anser inte att om kontakten är glapp att det har samband med dåliga kolborstar...

Får se hur det utvecklar sig. Dock inte sugen på att mecka med kall och spröd plast mitt i vintern...

Måste göra klart innerväggarna och isoleringen på mitt garage, har dragit fram rör till elementet oxå...

Hälsn Jan
alan skrev:Hade samma problem och bytte fläkt och vips var felet borta, är samma fläkt på 850 så jag hade åkt till skroten eller köpt på blocket för 200 kr.
Så som jag minns så är det olika fläktar på 850 och V70.
Användarvisningsbild
av Kompe
Går att byta kol på vissa modeller,
Gjorde det på min gamle 850 vars kupefläkt la av en vecka efter köpet.
Blev som ny efter jag bytt kol 8)
av MrMaxi
Hej!

Ny fläkt monterad idag,,,

Väldigt lätt att montera...

Bara 3260 kronor på Volvo... Som hittat...

Ska kolla om kolen går att byta, bra att ha i reserv...

Hälsn Jan
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]