...

Moderator: Moderatorer

Jag måste erkänna att jag en och annan gång blinkat på bilar med dimljus i kombination med halvljus, de joel80 kallar "foglight terrorists". Men jag har slutat. Är det inte rätt barnsligt att blinka på dem? Har rannsakat mig själv och kommit fram till att jag gjorde det mest för att det är "fel", men i praktiken spelar det ju ingen roll. Åtminstone inte i dagsljus. Tycker tvärtom att det är positivt med mycket ljus på bilarna så de syns bra.

Värre då med idioterna som medvetet eller omedvetet kör runt i mörker utan bakljus, på parkeringsljus, enögda eller i värsta fall helt mörklagda. Riktigt otrevliga är bilarna med vänster halvljus trasigt. Ser ut som en moppe på vägrenen, och inte förrän det är för sent ser man att det är en hel bred bil man möter.

Så låt 18-åringarna köra runt med sina dimljus i 740-spoilern om de vill och koncentrera er på att skjuta ner de mörklagda bilarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag blinkar inte heller så ofta.. och håller med om att det kanske är lite barnsligt.. men ibland blir det ändå så att man blir lite irriterad på att det ska vara så svårt. Och bländas jag blinkar jag. Precis som brainy säger måste man ju få upplysa om att det inte är ok.

Jag hinner blinka på de nedsläcka bilarna ändå... ;)
PaNi skrev:Så låt 18-åringarna köra runt med sina dimljus i 740-spoilern om de vill och koncentrera er på att skjuta ner de mörklagda bilarna.
Ironiskt nog så har jag inte sett en enda 740 med olaglig ljus kombination det är allt som oftast nyare bilar från 2000 och uppåt.
Brainy skrev:Dagtid blinkar jag aldrig på bilar som kör med p-ljus plus halvljus. Inte kvällstid heller om de inte bländar. Men bländar de mig så måste jag väl få upplysa dem om det?
P.ljus och halvljus är ingen olaglig kombination.
SA4AQS skrev: P.ljus och halvljus är ingen olaglig kombination.
Är inte det ni kallar p-ljus samma sak som varselljus? Det får inte användas tillsammans med halvljus.
Så här skriver transportstyrelsen:
I dagsljus ska du använda
halvljus, men du får även använda
annat ljus. Halvljus och
annat ljus får inte användas
samtidigt.

Annat ljus är ljus som avges
från varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 9305_7.pdf

Hittade det här också.. vi verkar röra ihop begreppen lite.
Varselljuset är lampor med vanligtvis vitt sken, men ibland på extramonterade varselljus gult sken, framåt. Varselljuset skall inte förväxlas med parkeringsljus eller positionsljus som har lägre ljusstyrka. Det får användas istället för halvljus under dagtid. Varselljuset får inte användas som ersättning för halvljus i mörker eller skymning. Numera blir det allt vanligare med så kallade LED-varselljus, dvs. lysdiodsvarselljus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varselljus

Jag tolkar det som att DRL och varselljus INTE får användas med halvljus, medans de svagare positionsljusen och parkeringsljusen som har lägre ljusstyrka får användas.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
P-ljus brukar vara parkeringsljus. Jag tror mister Brainy skrivit fel och menat dimljus. :D
Användarvisningsbild
av svergie2
Precis, varselljus är drl och p ljus är vanligt p ljus
Jag tolkar texten precis så som joel80 tolkar den.
Sen har vi ändå kvar problemet dimljus/varselljus (DRL), huruvida vad som är vad på moderna bilar. Det pratas om att modern DRL dimmas ner i kombination med att halvljuset slås på. Är det bekräftat eller ett antagande? Verkar även vara olika beroende på bilmärke med tidigare länkar någon sida bak så helt kloka blir vi kanske inte? :lol:
Om DRL eller varselljuset är starkt nog för att bländas när det är mörkt skulle jag i allafall inte klassa det som parkeringsljus, och därmed anse mig ha "rätt" till att uppmärksamma föraren på det genom att blinka med mina helljus. :)
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 356

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90