Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Går i tankarna att byta bil och har provat söka men inte hittat så mycket om T4 motorerna från 11 årsmodell.

Hur är T4an att leva med ? Tänker på servicear har den som 2,5ft ventiljustering ?
Hör att den ska ha kamkedja stämmer det?

Hur är d3an med servicar kammrem på dom väll?
Partikelfilter vad är intervallen på dom och vad kostar en sån service?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur långt kör du per å? Det är ju t.ex olika seviceintervall.
Kör du mycket korta sträckor eller är det mest längre?

Årsmodell 11 för D3 är med de äldre starkare motorerna va?
av agh39
--11 = 163 hk D3

Hur kan tekniska beskrivningar länkas då han troligen vill ha råd av de som kört bägge och vill beskriva de olika modellerna.

Men jag kanske är dum i huvet och tänker inte innan jag postar.. :D

Den dyra partikelfilterservicen sker inte på D3. Den är självrengörande med sk. regenerering.
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Ja det e ju lite blandat när jag kör så är det korta sträckor att köra till affären å sånt men sen pendlar frugan några mil om dagen 6mil eller nått sånt.

Men man vill ju inte köpa grisen i säcken som dom som köpte 2,5ft verkar har gjort alla försöker sälja dom vid 9000 mil och dom står relativt länge hos handlarna. Så därför jag undrade om där e ventiljustering på t4 vid var 9000mil eller vad det var. Annars får det bli diesel så får man ta det att partikelfiltret är dyrt.

Är det bara d3an som inte behöver byta part.filtret eller gäller det d4/d5 också ?
av V70ägare
Det är ingen ventiljustering på T4:an. Serviceintervall 3000 mil. Kamrem med byte vid.18000 mil. Jag kör med mkt kortsträckor, i samhällen, städer och pendlar 5 mil om dagen. Medelförbrukning 7,4 l/100 mil. Man behöver sällan växla å varva motorn som på vissa andra bensinare, T4:an har tidigt vrid, börjar dra för fullt redan vid 1600 varv upp till 5700 varv. I artiköar beskrivs motorn som "nästan lika stark som en diesel".
Jag är helnöjd med min. Och jag är väldigt överdriven, alltså kräsen vad det gäller bilar.
av Lövet
Min förra V60T3 (samma motor) drog runt 0,75 trots mycket stadstrafik. En oerhört snål motor. Ganska tyst också.
Tror att det är omöjligt rent ekonomiskt att köra ikapp en D3 eftersom förbrukningen max är någon deciliter lägre. Lägger du på skillnaden i inköpspris måste du antagligen köra 5000 mil om året i många år för att komma ikapp.
Användarvisningsbild
av perin
V70ägare skrev:Det är ingen ventiljustering på T4:an. Serviceintervall 3000 mil. Kamrem med byte vid.18000 mil. Jag kör med mkt kortsträckor, i samhällen, städer och pendlar 5 mil om dagen. Medelförbrukning 7,4 l/100 mil. Man behöver sällan växla å varva motorn som på vissa andra bensinare, T4:an har tidigt vrid, börjar dra för fullt redan vid 1600 varv upp till 5700 varv. I artiköar beskrivs motorn som "nästan lika stark som en diesel".
Jag är helnöjd med min. Och jag är väldigt överdriven, alltså kräsen vad det gäller bilar.
Kan bara hålla med även om jag kör en MY14. Med min körprofil fanns det inget försvar till en diesel.
av agh39
VolvoFreak89 skrev: Är det bara d3an som inte behöver byta part.filtret eller gäller det d4/d5 också ?
Mig veterligt är det endast D2 som har den finessen :)
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Aha låter ju gött att där inte finns nån ventiljustering.
Är det Volvos egna motor eller är det fords eller ?
Låter som du är ganska nöjd med din t4 iaf :) hur långt har du kört med din och har du haft några problem med den ? Är T4an bäst med automat eller manuell ?

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]