...

Moderator: Moderatorer

vetten skrev:Det där med olja är ju en ide :twisted: Om man monterar ett extra munstycke som sprutar rakt bakåt vid bakre torkaren och sen har en egen ledning och strömbrytare till den och som man sen låter ha en egen behållare som typ sprutar diesel rakt bakåt :-O)
Jag måste ta upp detta igen. Har inte läst igenom resten av diskussionen, men ett effektivt sätt att bli av med rövslickare måste vara att montera en droppanordning i eller på avgassystemet så man kan droppa några droppar olja. Det ryker ju rätt bra :P :roll: :lol: :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Hur gör man med dom här "jävlarna" som envisas med att byta fil 3 meter framför en efter omkörning på motorväg trots att hela vägen är helt fri både framåt och bakåt?! Måste jag köra om dem för att lägga rökridå eller spruta olja/diesel då? :)

Som den här som kommer i nästa dashcamfilm:
Bild
En billängd framför börjar han byta fil.. i 120km/h.. Gick över mittremsan redan tidigare och sprutade skit på mig. Ingen bil på 500 mil bakom och ingen framför.. JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR MAN GÖR SÅ!
Användarvisningsbild
av joel80
Ja.. ett helljus, en tuta och byta fil brukar jag också göra ibland.. Men oftast är det ju lite sent då... det är ju i filbytet de gör som man får upp det värsta på bilen, ibland känns det nästan som att man blir sandblästrad.
Tomas88 skrev:Vem säger det? Enligt lag skall man alltid blinka höger ut ur rondellen. Om man ska vänster är det också ok att blinka vänster i rondellen om man vill.
Fantastiskt att någon mer än jag vet vilka regler som gäller! :-) Att sen folk gör som de vill är en annan sak men det finns skrivna regler.
Bosse9988 skrev:
rid54 skrev:"...utan någon vettig anledning...". Vem är det som avgör om det är en vettig anledning bakom såsandet då? Vi har alla olika förutsättningar för körning, olika bilar (i viss mån), olika däckutrustning. Om jag exvis misstänker klaris (svartis) och kör med odubbade vinterdäck så skiter jag fullständigt i vad andra tycker om min fart. De som har dubbat kan ju roa sig med att köra som vanligt. Jag respekterar din åsikt med delar den inte. Det är inte ett krav att hålla maxfarten någonstans och endast vissa vägar har en minimifart. En ödmjuk och generös inställning till omvärlden är något man önskar att alla hade.
Nu är du där igen och drar in annat som att det är klaris, olika däcktyper och speciella förhållanden. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig att vad jag tycker är när det är normalt väglag på motorvägen utan varken värsta rusningstrafiken, snö, is eller annat?

Det är sommar och vackert väder mitt på dagen. Det är ganska mycket trafik på motorvägen men inte som i rusningstrafiken. En bil vinglar fram i högerfilen i 80 med vilt gestikulerande framsätespassagerare. Alla bilister kör om denna bil och långtradare gör det också till följd att det emellanåt inte går i mer än 89 i vänster. Det är de i 80-bilen som ska sluta hålla på som de gör och öka till 110 i högerfilen för att få mer flyt för alla.

Man ska inte sitta i sin egen lilla värld och se högerfilen på motorvägen som ett ställe där man kan köra som man vill och hålla 30 km under gällande hastighet bara för att det finns en till fil till vänster om en i samma riktning. Det är detta beteendet som är irriterande och det är därför jag skriver om det i denna tråden.
Medhåll. Jag kan komma på många bra anledningar till att köra snabbare än tillåten hastighet men inte en enda bra anledning till att köra långsammare än den under bra förhållanden.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
SA4AQS skrev:Hade jag varit polis så skulle jag tycka det var coolt och ge dom böter för olaglig ljuskombination 8)

Kan jag på något vis underlätta för dig att komma in på polishögskolan så har du mitt stöd :mrgreen: Om jag vore trafikpolis... åh vad jag skulle njuta av att bötfälla snorungar och förvuxna blöjraggare som kör runt och tror att de är häftiga med sina fulxenonljus, olagliga ljuskombinationer och blåa lysdioder :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev:Nej inte alls! Jag har också sett Mythbustersavsnittet de pratar om.. det funkade redan på bra långt avstånd. Sen blev det större o större besparing ända tills dom kom närmre än typ 2m. Då ökade förbrukningen pga att de inte kunde hålla liks jämn hastighet.. de var tvugna att justera avståndet hela tiden genom små gasändringar. Det ökade förbrukningen igen. Som bäst när dom låg ttyp en billängs ifrån sparades nästan 30% bränsle. När dom låg 40-50m bakom var det runt 10% om jag minns rätt.

Har själv testat och ser direkt på förbrukningsstaplarna i bilen att det funkar.. även rätt bra på större personbilar.
Wow, 30%! Man ska alltså inte ha så bråttom med att köra om lastbilar och bussar mao. Men i uppförsbackar är det VÄLDIGT drygt att ligga bakom ett tungt fordon.
Användarvisningsbild
av joel80
För att spara så mycket som 30% måste du dock ligga farligt nära. :) Där sa dom "don't try this at home..." ;) Men jag testade att ligga på lite längre avstånd bakom en tradare under ca 2 mil i ca 80-90km/h på e4 mellan stockholm o gävle efter att ha sett avsnittet. Båda milen hamnade staplarna på 0.3l/mil med min v70. Det har stor betydelse.. :)
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 553

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]