Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Bakhjulet fick en rejäl smäll här för några veckor sedan. Till en början verkade allt ha klarat sig men efter ett tag så började det höras ett svagt knackande när man körde över ojämnheter.
Jag provade trycka ihop dämparen upprepade gånger när bilen stod still men hörde ingenting vilket fick mig att misstänka att en drivknut pajjat men sen upptäckte jag att hade man huvudet i bakluckan :roll: när man samtidigt tryckte ihop dämparen så hörde man det här ljudet.
Nu har dock problemen förvärrats betydligt, jag hör ljudet så fort jag svänger så bilen får minsta lilla lutning (dämparen arbetar) och ljudet hörs även utanför bilen när jag trycker ihop dämparen när bilen står still.

Iom att det låter även när bilen står still så har jag uteslutit drivknut, diff och hjullager. Jag misstänker att det är det övre dämparfästet eftersom jag först bara hörde det inne i bilen. Finns det någon med något annat förslag innan jag river inredningen i bak?
Gnällstag kanske?

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Orkade inte vänta på några smarta svar så jag tog garagedomkraften och satte igång.
Det visade sig att det inte var dämparfästet, vilket jag upptäckte först efter att ha rivit inredningen :o .
Det sitter trumbromsar i bak på den där modellen och det var själva trumman som hade börjat lossna så det var bara att slå tillbaka den med en hammare och nu låter det ingenting.
Anledningen till att jag inte kollade detta från början är att det inte kändes som hjulet glappade. Sen kan jag inte förstå hur denna kan börja lossna då den ju kläms fast av hjulet.
/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inte hela navet som är på väg ut?
Navet sitter på en axel som går rakt igenom lagret och medbringaren som drivknuten är skruvad i. Lossa yttre knuten (6 skruv) och kolla så muttern innanför sitter fast.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hur kommer jag åt den? måste jag lossa hela trumman?
/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, drivknuten. Den sitter med 6 skruv. M8 med 10mm skalle intill damasken.
Användarvisningsbild
av Brainy
Har tillgång till en lyft imorgon em, något mer jag ska kolla på förutom det sparkz frågade om?
Ljudet håller nämligen så sakteliga på att komma tillbaka.
/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Verkar nu som det var ett väldigt enkelt fel!
stora bussningen till bakre dämparen (finns en stor och två små) hade halkat c.a 0.5cm så avgassystemet kunde slå i reservhjulsbaljan, la på den riktigt och nu förhoppningsvis uppkommer inte ljudet igen.
Hade ingen lust att provköra nu men jag kunde inte längre provocera fram ljudet genom att ruska på bilen så jag är försiktigt optimistisk!
/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Ja efter många turer med denna bil så är problemet nu avhjälpt, ljudburken var det definitivt inte.

fästet/lyftpunkten för orginaldomkraften hade böjt sig innåt så varje gång bilen dämpade ihop så landade denna ovanpå bladfjädern.

Nu är felet avhjälpt och inget ljud uppkommer :D

/Anders
av Lewke
Brainded skrev:Ja efter många turer med denna bil så är problemet nu avhjälpt, ljudburken var det definitivt inte.

fästet/lyftpunkten för orginaldomkraften hade böjt sig innåt så varje gång bilen dämpade ihop så landade denna ovanpå bladfjädern.

Nu är felet avhjälpt och inget ljud uppkommer :D

/Anders
Faktum är att jag har fått exakt samma "fel" på min efter att ha missat att sakta ner vid ett farthinder. Hur löste du problemet? bräckte du tillbax fästet eller nåt?
Användarvisningsbild
av Brainy
jo jag tog en kofot och våldade tillbaka det, tog en halv minut och jag hade inte ens behövt lyfta upp bilen.
Är lite skeptisk till att lyfta bilen i det fästet igen sa det får bli att lyfta i bakaxeln nästa gång det är däckbyte.
/Anders

Edit: La till prickar över bokstäverna då jag nu har kommit hem till ett svenskt tangentbord

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]