Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke840
Tänker införskaffa mig en R-design ratt till Min V70 D5 -08. Behöver man lämna in bilen och låta en verkstad montera den eller går det att göra detta själv? Har RTI knapparna på ratten, behövs det en speciell ratt för det?
av Johannnes
Micke840 skrev:Tänker införskaffa mig en R-design ratt till Min V70 D5 -08. Behöver man lämna in bilen och låta en verkstad montera den eller går det att göra detta själv? Har RTI knapparna på ratten, behövs det en speciell ratt för det?
Det du behöver tänka på att om du skall köpa begagnat r design ratt att det måste vara till 2008-2009 årsmodell, 2010 års modell passar inte till 2008 (dels fästet för ratten och airbagen).
Det går att montera själv ratten om man har verktygen, det finns anvisningar på hur man gör det på volvos hemsida. Sedan är det bara att flytta över från den gamla ratten knappsatsen till den nya.
av Micke840
Detta står längst ner på monteringsanvisningen: Ditsättning av minusledning efter arbete med SRS-detalj

Varning!

Se till att ingen befinner sig i fordonet under utförandet.

Aktivera SRS-systemet enligt :"VIDA Bilkommunikation, SRS, spänningssättning av SRS-systemet" före aktivering av tändningsnyckeln.

Initiering av fönsterrutor

Initiera fönsterrutornas position enligt VIDA Bilkommunikation "Initiering av fönstrets position".

Vad menas med detta?
Användarvisningsbild
av RWD
Micke840 skrev:Detta står längst ner på monteringsanvisningen: Ditsättning av minusledning efter arbete med SRS-detalj

Varning!

Se till att ingen befinner sig i fordonet under utförandet.

Aktivera SRS-systemet enligt :"VIDA Bilkommunikation, SRS, spänningssättning av SRS-systemet" före aktivering av tändningsnyckeln.

Initiering av fönsterrutor

Initiera fönsterrutornas position enligt VIDA Bilkommunikation "Initiering av fönstrets position".

Vad menas med detta?
Lyfter denna tråd då jag har samma fråga.
Skall montera R-design ratt på min 2010:a Såg precis som Micke840 att det stod enligt nedan i anvisningarna.
Någon som bytt själv och löst detta praktiskt.
Kan vad, jag förstår (efter rattbyte), inte köra bilen till verkstan för att aktivera SRS-systemet eftersom det måste göras före aktivering av tändningsnyckeln?

"Ditsättning av minusledning efter arbete med SRS-detalj
Aktivera SRS-systemet enligt: "VIDA/ DIAGNOSTIK/
BILKOMMUNIKATION/ Avancerad/ SRS/ Spänningssättande av
SRS-systemet" före aktivering av tändningsnyckeln.

Initiera fönsterrutornas position enligt : "VIDA/ DIAGNOSTIK/
BILKOMMUNIKATION/ Avancerad/ Initiering av fönstrets position"
Varning!
Se till att ingen befinner sig i fordonet under utförandet."
av Hein
Jag bytte ratt själv på min 08 i höstas. Inga konstigheter alls. Se till att göra bilen strömlöst ett par timmar innan du tar av ledningarna till airbagen för säkerhets skull. Efter monteringen satta jag bara på batteriekabel igen och allt funkade som det skulle.
Tips:
Den nya ratten kommer med ogängade hål för airbagskorgen. Meningen är att man ska gänga/skruvar dit bultarna direkt utan att köra med gängtap. Det är ett mycket mjukt aluminium material så det är fullt möjligt. Det står inget i monteringsanvisning dock. Jag gängade och dokumenterade det hela via foto och åkte tillbaks till Volvo för att fråga om det verkligen ska vara så att om man handlar en ratt för 4000+ kronor att man behöver skära gängor själv?!
Detta resulterade i att jag fick 44% rabatt på ratten! Ja ni läste rätt;)
Kan vara värd att prova. //Andreas
Användarvisningsbild
av RWD
Det låter ju lovande, tack för infon!
Borde väl inte vara nån skillnad till 2010 årsmodell?

Jag köpte min ratt från en bildemontering (3-ekrad R-design), så jag sparade några kronor på det. Osäker på om den har varit monterad dock för den ser helt ny ut, men jag ser väl det på om det är gängor i airbagkorgen då.

Någon mer som klarat ett rattbyte utan att behöva aktivera SRS-system och nyckel efteråt?
Användarvisningsbild
av gooose
Hein skrev:Jag bytte ratt själv på min 08 i höstas. Inga konstigheter alls. Se till att göra bilen strömlöst ett par timmar innan du tar av ledningarna till airbagen för säkerhets skull. Efter monteringen satta jag bara på batteriekabel igen och allt funkade som det skulle.
Tips:
Den nya ratten kommer med ogängade hål för airbagskorgen. Meningen är att man ska gänga/skruvar dit bultarna direkt utan att köra med gängtap. Det är ett mycket mjukt aluminium material så det är fullt möjligt. Det står inget i monteringsanvisning dock. Jag gängade och dokumenterade det hela via foto och åkte tillbaks till Volvo för att fråga om det verkligen ska vara så att om man handlar en ratt för 4000+ kronor att man behöver skära gängor själv?!
Detta resulterade i att jag fick 44% rabatt på ratten! Ja ni läste rätt;)
Kan vara värd att prova. //Andreas

Gött jobbat :-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)

Sicka puckon det var i den butiken inte ha kolla på vad dom säljer

Alla nya rattar kommer utan gängor är "bara" att dra i skruven
har i alla fall bytt 30-40 rattar dom senaste 5-6 åren antingen för "uppgradering" av till en mer attraktiv ratt eller några där det vart skador alla oavsett har inga gängor

//Gooose

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]