Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Jag tror ändå på att den är frusen. Det är lång väg för värmen att vandra om den frusit i mekanismen, inte bara i nyckelhålet/låskolven. Dessutom är det mycket metall som ska värmas upp.
av JE Jr
Citatet nedan tyder ju på låsning, kan ju vara något längre inne i dörren som inte värms av din behandling. Står bilen på ett bra ställe och du inte är i akut behov skulle jag nog försöka vänta på töväder. Du kommer nog tyvärr förstöra något annars.

Bilen går in i blockerat låsläge som sagt, och då går det inte att öppna dörren inifrån med handtaget heller...
freequest skrev: Mellan lör och sön regnade det och sen kröp tempen ner till -9.

Som nästa steg är nog att antingen skaffa fjärrkontroller eller fixa bagagelåset så du har en backup.
av StefanWasa
Men en vild tanke, går det tex att ta en lödkolv med en smal spets och värma upp lås-kolven? Det är väl inte så mkt mer som kan frysa för att nyckeln ska kunna vridas runt?

Sen går det väl inte att programmera en fjärrdosa om han inte kommer in i bilen...

Om man nu ska borra så är det väl bakluckan som gäller eftersom den redan är trasig, men om kolven är borta kommer man åt länkaget och kan öppna då?

Om den nu har gått i deadlock, är det byte av låskista som gäller?
av roh66
Hej David!
Prova å komma åt centrallåsknappen på fönsterhisspanelen i dörren med en ståltråd typ cykeleker variant.
Du får bända ut dörren i överkant. Det lär ta en stund men det borde gå.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av svergie2
roh66 skrev:Hej David!
Prova å komma åt centrallåsknappen på fönsterhisspanelen i dörren med en ståltråd typ cykeleker variant.
Du får bända ut dörren i överkant. Det lär ta en stund men det borde gå.

Mvh.R.
Kommer tyvärr inte att fungera eftersom att bilen är i blockerat låsläge. Då är det omöjligt att öppna bilen innifrån. Blockerat låsläge aktiveras automatiskt 25 sekunder efter man har låst bilen.
av T-rex
Fråga, har du använt rätt nyckel, till min har jag en startnyckel o en dörrnyckel, tänkte om du av någon anledning blandat dom?? :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nja det vetetusan om jag vill hålla med om. För min V70 fungerar kalas att låsa upp med knapparna vid fönsterhissarna, och är även där jag tjuvat mig in till min fjärrstyrning. Och ja, den går in i BLL, det hörs tydligt, och handtagen går inte att öppna med(innifrån) :roll:

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]