Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freequest
Hejsan.

Jag har ett extremt jobbigt problem, jag kan inte komma in i min V70-98.
Jag var iväg tillsammans med min sambo i lördags och handlade, inga problem att låsa eller låsa upp bilen då (och det har det aldrig varit tidigare heller).
Mellan lör och sön regnade det och sen kröp tempen ner till -9. På söndagen skulle vi åka och käka middag med familjen, till min fasa fick jag inte upp dörren, jag får in nyckeln men låset är helt stumt dvs jag kan inte vrida nyckeln åt något håll! Jag har dragit slutsatsen att låset frusit och har försökt allt!

De åtgärder jag försökt med är följande:
- de-icer antifreeze vätska.
- låsolja
- varmt vatten i en påse mot låset
- eldat på nyckeln
- hållt två st kokheta varmvattenflaskor i över 2 timmar mot dörr och lås
- hårtork
Jag har även pillat upp motorhuven för att strömsätta systemet (ifall batteriet laddat ur). Kollat säkringar osv.
Men fortfarande inget resultat! Kan fortfarande inte vrida nyckeln åt något håll. Jag börjar bli lätt desperat!

Vad kan vara felet och hur i helskotta ska jag komma in i min bil?

Tack / David

EDIT: Bakluckan går inte komma in i då låset där varit trasigt så länge jag ägt bilen!
Användarvisningsbild
av svergie2
Har du inget stälke där det är plusgrader? Typ garage? Blockerat låsläge lär ju vara aktiverat så det är ingen idé att slå in rutan.
av StefanWasa
Har du alltid använt nyckel eller har du kört med larmdosa? Går det inte att låsa upp passagerardörren heller, eller sitter det inget nyckelhål där på x70?
Användarvisningsbild
av joel80
Du verkar få hoppas på en tidig vår... ;)
av freequest
Det blir ju problem att ställa bilen i ett varmt garage eller liknande då jag inte ens lyckas ta mig in i den så jag kan starta och köra. Det enda lås som finns är på förardörren och bakluckan, men bakluckan är trasig sen tidigare och förardörren sitter som någon svetsat låset. Jag har alltid använt nyckel då ingen larmdosa följde med när jag köpte den. Jag har dock planer på att låta assistancekåren komma och öppna biljäveln åt mig. De garanterade mig att de kan göra det utan att ta sönder något.
av StefanWasa
Ja eftersom du har provat allt redan...jag hade nog låtit dem öppnat bilen, sedan oljat upp låset.

Hur mycket ville dem ha för att öppna bilen åt dig?
av freequest
De skulle ta en tusenlapp, men när de kom hit kunde de inte heller öppna den så de tog bara framkörning på 500 plus moms. De påstod att bilen gått i "deadlock" och det fanns inget de kunde göra. Mitt enda alternativ är tydligen att plocka bort handtaget för att komma åt mekaniken och sen öppna den manuellt för enligt dom är låskolven kaputt. Då över till nästa fråga; Är det någon här som har någon aning om hur man plockar bort handtaget för att öppna bilen manuellt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
freequest skrev:Då över till nästa fråga; Är det någon här som har någon aning om hur man plockar bort handtaget för att öppna bilen manuellt?

Ja... Men det lär inte hjälpa dig speciellt mycket... Handtaget sitter fastskruvat i sidan av dörren - som man inte kommer åt utan att öppna den :roll:
Användarvisningsbild
av svergie2
Lucif3r skrev:
freequest skrev:Då över till nästa fråga; Är det någon här som har någon aning om hur man plockar bort handtaget för att öppna bilen manuellt?

Ja... Men det lär inte hjälpa dig speciellt mycket... Handtaget sitter fastskruvat i sidan av dörren - som man inte kommer åt utan att öppna den :roll:
Jobbigt läge!

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok